
 
 

 
Chinese Government Influence on the U.S. Media Landscape  
 

Written Testimony by Sarah Cook 
Senior Research Analyst for East Asia, Freedom House  

 
Testimony before the U.S.-China Economic and Security Review Commission 

Hearing on China’s Information Controls, Global Media Influence, and Cyber 

Warfare Strategy 

May 4, 2017 
 

Introduction  

Reuters establishes a new round of internal vetting on stories about human rights in China 

after its English and Chinese websites are blocked.1 Radio stations in fifteen U.S. cities 

broadcast content provided by Chinese state-run media.2 Tech giant Apple removes the New 

York Times’ mobile-phone applications from its download store in China with little 

explanation.3 And several rounds of crippling cyberattacks hit the New York-based servers 

of New Tang Dynasty Television and The Epoch Times newspaper’s websites.4  

These are a small sample of incidents that have occurred over the past three years. 

Collectively, they illustrate various ways in which Chinese Communist Party (CCP) 

information controls—in terms of both censorship and propaganda—extend beyond 

mainland China’s borders and influence the media landscape in the United States.  

This testimony summarizes and supplements a 2013 study I authored of this phenomenon 

globally—The Long Shadow of Chinese Censorship,5 while attempting to offer updates on its 

recent evolution as it pertains to the American news media sector. 

The CCP and various Chinese government entities, have long sought to influence public 

debate and media coverage about China in the United States, particularly among Chinese 

language communities. However, over the past decade, these efforts have expanded and 

intensified. Moreover, they are increasingly targeting English-language media companies 

and news consumers alongside their Chinese-speaking counterparts. As a result, the “China 

Factor” is palpably present, be it at the internationally renowned Wall Street Journal, a cable 

TV provider in Washington DC, or a Chinese radio talk show in Los Angeles. 



 

     
 2 

Sarah Cook 
U.S.-China Economics and Security Review Commission 

May 4, 2017 

 

I have divided this testimony into five parts and ask that this full written testimony be 

admitted into the record: 

I. Goals of CCP media influence campaigns in the United States 

II. Propaganda and censorship tactics: two sides of the same coin 

III. Recent trends: Expansion and innovation 

IV. The impact and limits of Beijing’s influence 

V. Recommendations for U.S. government and Congressional responses 

 

I. Goals of CCP media influence campaigns in the United States 

Similar to CCP outreach and propaganda efforts in other parts of the world, influence 

campaigns in the United States target two primary audiences: overseas Chinese and non-

Chinese foreigners. In both cases, the narratives and actions encompassed by these 

initiatives reveal three primary aims6: 

1) To promote a positive view of China and benign perspective of the CCP’s authoritarian 

regime 

2) To encourage foreign investment in China and openness to Chinese investment abroad 

3) To marginalize, demonize, or entirely suppress anti-CCP voices, incisive political 

commentary, and exposés that present the Chinese government and its leaders in a 

negative light. 

For overseas Chinese, two additional goals of promoting nationalistic sentiment vis-à-vis 

China and reunification with Taiwan are evident in programming and news coverage as 

well.7 Some Chinese-language state-media content can also be quite anti-American, 

particularly in how it frames key events in U.S.-China relations.8 

Research by scholars like Anne-Marie Brady9 and James To10 provide detailed examples and 

analysis of these narratives and their application to various target audiences outside China. 

In considering the close intersection between the CCP’s overseas propaganda and censorship 

efforts, Ashley Esarey, a scholar of Chinese media, noted in his own 2011 testimony before 

this commission:  

The objective of CCP leaders is to utilize propaganda to retain high levels of popular 

support domestically and to improve the regime’s international influence. When 

propaganda messages are disconnected from actions that speak otherwise or 

challenged by rival perspectives, the effectiveness of propaganda falters and sows 

doubt among both foreigners and Chinese alike.11 



 

     
 3 

Sarah Cook 
U.S.-China Economics and Security Review Commission 

May 4, 2017 

 

Esarey’s observation helps make sense of why the party’s recent multi-billion dollar effort to 

expand the reach of state-run media has been coupled with increased instances of 

extraterritorial censorship. For the party’s narrative to be convincing to audiences inside 

and outside China, reporting—especially investigative reporting and critical commentary—

about the darker sides of CCP rule at home and Chinese activities abroad must be suppressed.   

In seeking to accomplish this aim, the party’s transnational obstructions appear to prioritize 

a set of targets that one former Chinese diplomat said were internally called “the five 

poisonous groups.”12 These are Tibetans, Uighurs, practitioners of the Falun Gong spiritual 

group, Chinese democracy activists, and proponents of Taiwanese independence.13 In many 

instances, these groups and related causes have been explicitly mentioned as the focus of 

direct or self-motivated censorship, or of vilifying propaganda, highlighting the special 

importance the CCP attributes to them. The transnational activism of Tibetans and Falun 

Gong practitioners—including the latter’s efforts to build their own U.S.-based media entities 

free of CCP controls—render them even more frequent targets of restrictions. These issues 

touch on some of the most egregious and systematic abuses taking place in China today,14 

pointing to the CCP’s nervousness of regime violence being exposed.  

But the mechanisms used to marginalize discussion of these subjects are now also being 

applied to new topics deemed politically sensitive.  Since 2012, the Chinese authorities have 

meted out multi-faceted reprisals and obstructions against American news outlets for 

investigative reports detailing the assets of party leaders’ relatives, critical coverage of the 

Chinese economy, or unfavorable reporting about Xi Jinping.15 Foreign correspondents’ 

attempts to report on issues such as human rights lawyers’ trials, land disputes, and 

environmental pollution have also encountered interference and in some cases, physical 

attacks. These topics collectively affect the lives of tens of millions of people in China and 

may have global implications. 

II. Propaganda and censorship tactics: two sides of the same coin 

The CCP uses a variety of strategies in its efforts to achieve its goals of influencing media 

narratives in the United States in the directions described above. These typically take the 

form of propaganda tactics that actively promote Chinese government content and pro-

Beijing media outlets or censorial ones that suppress information and obstruct media outlets 

critical of the regime.  

Propaganda efforts have taken three primary forms: 

1) Aggressive attempts to expand state-run media outlets’ reach and influence inside 

the United States. These efforts have included high-profile initiatives like Xinhua news 



 

     
 4 

Sarah Cook 
U.S.-China Economics and Security Review Commission 

May 4, 2017 

 

agency’s advertisement in Time Square,16 the appearance of China Daily newspaper 

boxes on streets in major U.S. cities, and the launch of China Central Television (CCTV) 

America—recently rebranded as China Global Television Network (CGTN) America.17 In 

the Chinese-language media sphere, this effort has been going on for over 20 years, 

resulting in CCTV being accessible to over 90 million households in the United States18 

and a series of free pro-Beijing newspapers displacing the earlier dominance of Taiwan 

and Hong Kong-affiliated papers.19 

 

2) Insinuating state-media content into mainstream media or other existing 

dissemination channels. Chinese officials and state-media reports have referred to this 

strategy as “borrowing the boat to reach the sea” (借船出海).20 This phrase refers to 

disseminating Chinese state-media content via the pages, frequencies, or screen-time of 

privately owned media outlets that have developed their own local audiences. This 

strategy has a long history of use in the Chinese-language environment, such as via the 

provision of Xinhua newswire content for free.21 In recent years, its robust expansion to 

English-language media has garnered much attention and public debate. One of the most 

prominent examples has been the emergence of China Watch—a paid insert sponsored 

by the state-run China Daily—that has appeared both in print and online in prominent 

U.S. papers like the New York Times, Washington Post, and Wall Street Journal. In 

November 2015, a Reuters investigation revealed that programming from the state-

funded China Radio International (CRI) was appearing on stations in 15 U.S. cities, 

including Washington DC, via intermediaries of a privately owned media group.22 

 

3) Co-opting or partnering with privately owned media to produce and publish 

content that serves Beijing’s aims: Not all pro-CCP propaganda appearing in U.S. media 

necessarily originates from writers and editors at Chinese-state run media outlets. 

Rather, Chinese diplomats and other officials have gone to great lengths to develop 

“friendly” relations with private media owners and reporters, encouraging them to 

produce their own content that promotes key narratives favored by Beijing. Outlets and 

diaspora media owners whose reporting portrays Beijing positively are frequently 

rewarded with advertising, lucrative contracts for non-media enterprises, joint ventures, 

and even political appointments. In several instances, Chinese state-media have also 

purchased small financial stakes in overseas media to solidify such a relationship. 

Examples of these dynamics are evident in two media entities whose content is 

disseminated in many parts of the United States. First, the above-mentioned Reuters 

investigation revealed that only part of the content aired on radio stations owned or 

leased by CRI’s U.S.-based partner G&E Studio originates from CRI. Other segments are 

produced by G&E Studio itself in California.23 Nevertheless, their messaging matches that 

of Chinese state propaganda. A second example is that of Phoenix TV, the second most 



 

     
 5 

Sarah Cook 
U.S.-China Economics and Security Review Commission 

May 4, 2017 

 

widely available Chinese-language television station on cable in the United States.24 

Owned by a former military officer with close ties to Beijing officials, Phoenix TV’s 

coverage is typically favorable to the CCP.25 Moreover, over the past two years, it has been 

used as an outlet for airing televised confessions by various detained CCP critics, most 

notably all five Hong Kong booksellers abducted by Chinese security forces in late 2015.26 

Such coverage is perhaps not coincidental, considering that CCTV reportedly holds a 10 

percent stake in Phoenix.27 

 

Censorship and other attempts to suppress the spread of information deemed undesirable 

by the regime have taken a variety of other, often more subtle forms. The above-mentioned 

2013 study described these dynamics in detail, finding that they manifest in four key ways 

both in the United States and other parts of the world: 

 Direct action by Chinese diplomats, local officials, security forces, and regulators both 

inside and outside China. These measures obstruct newsgathering, prevent the 

publication of undesirable content, and punish overseas media outlets that fail to heed 

restrictions. 

 Economic “carrots” and “sticks” to induce self-censorship among media owners and 

their outlets headquartered outside mainland China. 

 Indirect pressure applied via proxies—including advertisers, satellite firms, and foreign 

governments—who take action to prevent or punish the publication of content critical of 

Beijing.  

 Incidents such as cyberattacks and physical assaults that are not conclusively traceable 

to the central Chinese authorities but serve the party’s aims and result from an 

atmosphere of impunity for those attacking independent media. 

 

In practice, different tactics are adopted for varied media and information environments. For 

international media, local officials and unidentified thugs in China obstruct foreign 

correspondents, the Ministry of Foreign Affairs delays visa renewals, and central authorities 

arbitrarily block websites. Outside China, diplomats have been known to apply pressure on 

senior editors and executives to alter coverage, while cyberattacks have infiltrated the global 

servers of leading outlets such as the New York Times and the Wall Street Journal.28  

The CCP's efforts to expand control over Chinese-language media based outside the 

mainland are more systematic, reflecting how the party’s domestic political concerns often 

drive foreign policy priorities.  

Co-opting owners of media outlets in Hong Kong, Taiwan, and the Chinese diaspora—



 

     
 6 

Sarah Cook 
U.S.-China Economics and Security Review Commission 

May 4, 2017 

 

whose subsidiary publications and broadcasts are disseminated in the United States—has 

been a successful strategy for advancing CCP efforts to marginalize dissenting reporting and 

commentary. When positive incentives have failed to reach their objectives, more heavy-

handed approaches have been used, such as Chinese officials’ calling editors directly to 

castigate them for their coverage. For individual journalists, fear of an inability to return to 

China or of reprisals against family members in the mainland encourage cautious writing 

and compliance with consular demands here in the United States.29  

More forceful measures have been taken to obstruct the operations of independent-minded 

offshore Chinese media. These include several initiatives based in the United States, like 

the California-based China Digital Times website, the citizen journalism site Boxun, and the 

Epoch Media Group headquartered in New York, which includes New Tang Dynasty 

Television (NTDTV), The Epoch Times/Dajiyuan newspaper, and Sound of Hope radio. 

Particular efforts have been made to undermine these entities’ financial viability and block 

mainland audiences’ access to their content. They have suffered advertising boycotts, 

debilitating cyberattacks, and harassment of contacts in China. In several cases, foreign 

companies and event organizers—including Apple and NASDAQ in the United States—have 

barred their access to newsworthy events outside China or assisted in Chinese government 

efforts to prevent their content from reaching mainland audiences.30 

The spectrum of Chinese government and party entities involved in these attempts to 

promote state media propaganda and thwart reporting by foreign and overseas Chinese 

media is as broad as the tactics applied. Not surprisingly perhaps, many of the same bodies 

that supervise censorship and surveillance within China are also involved in applying media 

controls with transnational implications. These include the Communist Party’s Central 

Propaganda Department at the pinnacle of the control apparatus, as well the State Council 

Information Office (whose office of Overseas Foreign Propaganda is central to the day-to-day 

efforts to influence news coverage abroad), and of course flagship CCP mouthpieces like The 

People’s Daily, China Daily, Xinhua News Agency, and state broadcaster CCTV.  

The Ministry of Foreign Affairs and Chinese diplomats based in the United States also feature 

regularly in accounts of obstructions ranging from visa denials to demands for content 

alterations to pressure on businesses not to advertise with a disfavored outlet. Meanwhile, 

the State Administration of Press, Publication, Radio, Film, and Television and the Ministry 

of Industry and Information Technology are involved in censorship decisions in China that 

have ramifications for U.S.-based companies, and when interrogation is called for—the 

Public and State Security Bureaus. 

III. Recent trends: Expansion and innovation 



 

     
 7 

Sarah Cook 
U.S.-China Economics and Security Review Commission 

May 4, 2017 

 

Some of the above dynamics date back to the 1990s. Nonetheless, over the past decade, 

certain features have intensified, expanded, and deepened. The paradoxical 

combination of the CCP feeling emboldened internationally and insecure domestically has 

contributed to this trend.  

This trend began emerging during the tenure of former CCP leader Hu Jintao. Nonetheless, 

as current Chinese president Xi Jinping has tightened ideological controls at home and 

prioritized propaganda efforts abroad, content restrictions and manipulation are also 

affecting an ever-broadening array of institutions and economic sectors overseas. 

In an October 2015 article in the Journal of Democracy on China’s foreign propaganda efforts, 

media studies professor Anne-Marie Brady, who testified before this commission in 2009, 

found that Xi has used his highly concentrated political power to personally induce ramped 

up efforts to influence foreign audiences.31 For example, in an August 2013 speech at the 

National Meeting on Propaganda and Thought Work, Xi stressed the need for China “to 

strengthen media coverage… and promote China’s views internationally.”32 In a February 

2016 visit to core state-media outlets, Xi also spoke to CCTV America journalists in the United 

States via a live video conference.33 

A key focus of Xi’s instructions regarding foreign propaganda has been to “tell a good Chinese 

story” in order to expand China’s soft power. In a January 2014 speech, he explained to CCP 

Politburo members his vision for what this entails:  

China should be portrayed as a civilized country featuring a rich history, ethnic unity, 

and cultural diversity, and as an Eastern power with good government, a developed 

economy, cultural prosperity, national unity, and beautiful scenery. China should also 

be known as a responsible country that advocates peace and development, 

safeguards international fairness and justice, [and] makes a positive contribution to 

humanity.34 

According to Brady, under Xi “China’s foreign propaganda efforts have taken on a new level 

of assertiveness, confidence, and ambition.”35  Overseas Chinese observers have described 

developments in the United States in similar terms. Chen Pokong, a democracy advocate and 

political analyst in New York, closely follows the Chinese language media market in the 

United States as he regularly publishes commentary or hosts talk shows on developments in 

China or U.S.-China relations across a variety of news outlets. According to Chen, in recent 

years, Chinese government influence in this sphere has increased rather than weakened. He 

attributes the changes he has noticed to Chinese diplomats in the United States “more 

actively interfering” in the editorial decisions of certain American Chinese media. “The 



 

     
 8 

Sarah Cook 
U.S.-China Economics and Security Review Commission 

May 4, 2017 

 

diplomats don’t hide their efforts or aims and are not hesitant. Rather, they are more 

arrogant, more aggressive,” says Chen.36 

Alongside such general observations, over the past few years, the Chinese government’s 

evolving attempts to influence the U.S. media market have manifested in three key ways: 

1) Continued—and expanded—application of previous tactics: The CCP and state 

entities continue to deploy the above-mentioned toolbox to influence and constrain 

media outlets in the United States. Incidents of one kind or another are reported on a 

regular basis. State-run media outlets like China Daily and CCTV have continued to 

expand in the United States and are increasingly hiring foreign media professionals while 

retaining editorial control.37 Meanwhile, people in China are facing greater restrictions 

on their ability to read news published by U.S. outlets. Since June 2014, the English 

and/or Chinese-language websites of the Wall Street Journal, Reuters, and Time magazine 

have been blocked in China. The apparent triggers for the blocks include coverage of the 

25th anniversary of the Tiananmen Square massacre, the jailing of a dissident who had 

criticized propaganda chief Liu Yunshan, and a magazine cover featuring a comparison 

between Xi Jinping and Mao Zedong.38  
 

Just two weeks ago, controversy emerged surrounding the unexpected interruption of a 

Voice of America interview with Chinese wanted tycoon Guo Wengui part way through a 

three-hour live broadcast.39 According to media reports and to Chen Pokong, who hosts 

a political talk show for VOA, there were intense internal debates among staff about 

airing the show, reports of Chinese officials applying pressure to prevent it, and suspicion 

that a senior executive in the Mandarin service intervened to trigger the last-minute 

disruption. A VOA spokeswoman attributed the cut-off to miscommunication.40  

The trend of tactics that were previously reserved for dissident Chinese-language media 

being expanded to mainstream U.S. outlets also appears to be continuing in disconcerting 

ways. Thus, in December 2016, Apple removed The New York Times’ applications for 

English and Chinese content from its store accessible in China.41 This is the first known 

instance of Apple doing this to a major U.S. outlet rather than an overseas Chinese 

dissident initiative. Second, in January 2017, a particularly negative article appeared in 

the China Watch supplement in the print editions of the Washington Post and the Wall 

Street Journal.42 The commentary targeted the New York-based Shen Yun Performing 

Arts company and Falun Gong, practiced by many of its performers. The article used 

terms that demonize Shen Yun and Falun Gong, mimicking language in state run 

propaganda inside China, while encouraging readers to boycott the classical Chinese 

dance show scheduled to perform in New York and Washington that month. While past 



 

     
 9 

Sarah Cook 
U.S.-China Economics and Security Review Commission 

May 4, 2017 

 

editions of China Watch have mostly portrayed the advantages of investing in China or 

occasionally taken a strongly nationalistic tone regarding the South China Sea, this is the 

first known case of potential hate speech against a U.S.-based Chinese dissident group, 

arts company, or religious minority being highlighted on its pages.43 

In a more positive development, the use of certain tactics has been somewhat 

mitigated—partly due to the U.S. government consistently voicing concerns with Chinese 

officials. Thus, although American journalist Paul Mooney, whose visa renewal was 

denied in November 2013, remains outside China44, several New York Times reporters 

have been able to return to the country or take up new posts since 2014.45  

2) Adaptation to changing technology environment: As the internet and social media 

have increased in their importance as a source of information and media companies have 

explored their own tactics for overcoming websites blocked in China, the CCP’s 

propaganda and censorship tactics have correspondingly adapted. For example, in March 

2015, a U.S.-based international code-sharing site Github that also hosts websites 

blocked in China, was hit by a massive denial-of-service attack later traced to Chinese 

government servers and attributed to a new cyberattack tool researchers called the 

“Great Cannon.”46 Among the Github pages apparently targeted in the attack was one 

featuring a copy of The New York Times Chinese-language website.47 In another example, 

the Toronto-based Citizen Lab reported in November 2016 that at least some censorship 

on Tencent’s popular instant messaging application WeChat extends beyond China’s 

borders.48 Notably, users who first create accounts inside China are still subject to 

Chinese censorship standards like keyword filtering even after they leave the country 

and link their account to a new international phone number. This also affects users in the 

United States. WeChat is fairly popular among Chinese Americans, as evidenced by its use 

to organize protests in several U.S. cities in February 2016 over the conviction of a 

Chinese American New York City police officer for manslaughter.49  

 

Lastly, pro-government internet trolls often referred to as the “50 cent party” have 

become more active in the overseas Chinese internet environment. Chen Pokong 

remarked that videos on YouTube of a popular political talk show he hosts are now 

frequently targeted with similarly worded comments accusing him of being a traitor or 

insulting his personal appearance.50 

 

3) Fine-tuning media expansion tactics: As Chinese state media have encountered 

challenges gaining a foothold in the non-Chinese language market in the United States, 

the party-state appears to be trying to refine its approach. Some of these changes are 

semantic, such as rebranding CCTV America as CGTN in December 2016. Others are more 



 

     
 10 

Sarah Cook 
U.S.-China Economics and Security Review Commission 

May 4, 2017 

 

operational and may include trying to better implement Xi’s instructions to use 

multimedia content and a variety of platforms to reach target audiences.  
 

In her article, Brady also notes that “foreign-propaganda activities are increasingly 

conducted as business transactions,” and that there may be an attempt to shift from 

“borrowing the boat” to “buying the boat” by purchasing stakes in or acquiring U.S.-based 

media or cultural enterprises.51 This strategy is partly evident in the failed 2010 bid by 

The Southern Daily Group to purchase Newsweek52 and in the CRI example in the Reuters 

investigation, where a company partly owned by a Chinese-state media outlet purchased 

some radio stations in addition to leasing airtime.  

 

These adjustments match calls by Xi Jinping in his August 2013 and February 2016 speeches 

to propaganda cadres and state media to “use innovative outreach methods” and that 

“Wherever the readers are, wherever the viewers are, that is where propaganda reports 

must extend their tentacles.”53 

 

IV. The Impact and Limits of Beijing’s Influence 

As the Chinese party-state invests billions of dollars a year into its foreign propaganda and 

media censorship efforts, one of the most important questions that emerges is: how effective 

are these tactics at achieving their aims in the United States?  

The answer is mixed. Some aspects of these initiatives have been remarkably effective in 

ways that raise serious concerns about their political and economic implications. Other 

elements have been much less effective, triggering some of the adjustments outlined above.  

Three ways in which the CCP’s efforts have evidently been effective in enhancing the 

prominence of state-run media outlets or narratives, while negatively impacting media 

freedom and access to information in the United States are: 

1) Establishing dominance over Chinese-language media—especially television: 

Chinese state media or pro-Beijing private outlets are more influential today than they 

were twenty years ago when many Chinese Americans got their news from relatively 

independent papers or radio/television stations based out of Hong Kong or Taiwan.54 

The CCP’s ability to influence the media consumed by Chinese Americans is especially 

evident from available data regarding cable television. Based on August 2016 data, CCTV 

News is available in 90.7 million cable-viewing households in the United States. Although 

this figure far exceeds the number of Chinese Americans (estimated at 4-5 million in the 

recent census), it does indicate that Chinese speaking households pretty much anywhere 

in the United States are able to watch CCTV. The next most widely available station is the 



 

     
 11 

Sarah Cook 
U.S.-China Economics and Security Review Commission 

May 4, 2017 

 

Hong Kong-based pro-Beijing Phoenix TV (79.5 million households) and the pro-China 

Taiwanese station CTI (71.6 million households). By contrast, the pro-independence 

Taiwanese station ETTV is available in just 12.3 million households and the New York-

based New Tang Dynasty TV, founded by Falun Gong practitioners, is available in only 

5.9 million households.55 This imbalance does not appear to be accidental. In a January 

2017 submission to the Federal Communications Commission, NTDTV notes that some 

U.S. cable companies have not even been willing to meet with their representatives. And 

in at least one incident in 2009, Chinese embassy officials threatened an RCN executive 

who was arranging with NTDTV for the channel to be aired in the Washington DC area.56 

CCTV’s dominance over the cable TV market in the United States is especially significant 

because of the importance of television as a source of information among Chinese 

American households. According to a 2015 Nielsen report, 78 percent of Chinese 

Americans speak a language other than English at home and at least half of Asian 

American watch television in a language other than English (this is likely more for 

Chinese speakers but data on that subpopulation was not available).57  

 

2) Provoking self-censorship and editorial shifts: Perhaps the most high-profile example 

of this in recent years was when, in November 2013, Bloomberg executives reportedly 

killed a story about wealthy entrepreneur Wang Jianlin and his ties to the Chinese 

leadership. The company’s chairman hinted in subsequent remarks that the firm would 

not be pursuing similar investigations in the future after it suffered reprisals over a 2012 

story about Xi Jinping’s family wealth.58 The ramifications for U.S. readers of such self-

censorship surrounding reporting on a businessman like Wang have become more 

significant as he has personally begun investing in the film and entertainment industry 

in the United States.59 In October 2016, it was discovered that Bloomberg’s website had 

placed its June 2012 story about Xi behind a paywall, even as another award-winning 

2012 article about poverty in India remained accessible to all visitors.60  
 

A detailed 2016 PEN America report about foreign news organizations operating in China 

found that Chinese government pressure had led to an increase in internal vetting of 

stories that could be politically sensitive, with the result that “the story gets softened,” 

spiked, or published with a delay. The study also found that news organizations were 

often more proactive in self-censoring coverage on Chinese-language websites compared 

to English ones. Chinese-language editions tended to be more focused on economics, 

business, and lifestyle stories than politics. In some cases, articles only appeared on the 

English websites of outlets but not on their Chinese version—such as reporting by outlets 

like Reuters and Fortune with regards to Chinese leaders named in the leaked Panama 

Papers published in April 2016.61 Such omissions affect not only readers in China but also 

Chinese speakers in the United States and elsewhere. 



 

     
 12 

Sarah Cook 
U.S.-China Economics and Security Review Commission 

May 4, 2017 

 

 

Chen Pokong has relayed less well-known incidents in the Chinese-language sphere. In 

2010, access to his blog on a New York based news website was blocked after it opened 

an office in Beijing. Since 2009, the hostess of a political talk radio show in Los Angeles 

has suspiciously redirected the discussion when he raised points related to incidents of 

abuse or corruption in China. More recently, he reports observing a shift in the tone of 

editorials in a prominent Taiwanese-owned Chinese newspaper in the United States, 

resulting in commentaries that tend to be more supportive of the Chinese government’s 

position on issues like the South China Sea or North Korea and more critical of the U.S. 

government than in the past.62  

 

3) Imposing financial difficulties on disfavored media: By the evening of October 25, 

2012, after China blocked the New York Times’ English and new Chinese-language 

websites in retribution for a story about then-Premier Wen Jiabao’s family wealth,63 the 

entire media company’s stock had fallen by 20 percent compared to 24 hours earlier.64 

Over the following months it returned to its previous levels but the example highlights 

how censorship in China can negatively impact the financial viability of a major U.S. 

paper. Since then, the repeated obstructions the Times has faced regarding its Chinese-

language content—including Apple’s recent removal of its app from stores accessible in 

China—have likely had other economic ramifications. In particular, circulation and 

readership figures suffer as each new round of obstacles is imposed, making finding and 

retaining advertisers more difficult.  

 

Such manipulated competition for advertising is evident among Chinese diaspora media 

in the United States as well. Certainly the imbalanced reach of television stations to cable 

viewers as described above renders CCTV or Phoenix TV a more attractive avenue for 

advertisers wishing to reach the Chinese American consumer market than their 

competitors who are more critical of the CCP. More broadly, many businesses in the 

Chinese community are reticent to advertise with outlets that take a more critical stance 

towards the Chinese government, and more inclined to advertise in strongly pro-Beijing 

papers like China Press, either because of direct or indirect pressure from consular 

officials. 

In spite of these and other examples, there are clear limits to Beijing’s influence. Media 

outlets in the United States daily put out news that the CCP would likely prefer hidden, and 

the plight of prominent Chinese activists has received much American media and 

policymaker attention.  



 

     
 13 

Sarah Cook 
U.S.-China Economics and Security Review Commission 

May 4, 2017 

 

Various factors—from market pressures to journalistic integrity to independent courts—

serve as countervailing forces to CCP influence. Media executives and advertisers in North 

America have boldly refused Chinese pressures despite potential reprisals. Targeted media 

have developed creative ways to disseminate their content to millions in China and within 

the United States. For instance, following Bloomberg’s killing of the story about Wang Jianlin, 

the New York Times hired the key reporter and subsequently published its own exposé in 

April 2015.65 Even after the Times’ application on Apple was blocked, a different application 

available to Android users via a less easily censored avenue is still reaching readers in China.  

Other CCP initiatives have not entirely achieved their objectives, particularly in parts of the 

market that remain more evenly competitive. Notably, several media outlets founded by 

American Falun Gong adherents have professionalized and expanded their programming 

over the past decade, which appears to have yielded fruit in terms of listeners and viewers. 

Thus, one of the most popular Chinese-language radio stations in the San Francisco Bay Area 

is the non-profit Sound of Hope, owned by local Falun Gong practitioners and known for 

broadcasting news about human rights abuses in China, hosting political talk shows critical 

of the CCP, and providing information that can help new immigrants learn about American 

values and assimilate to life in the United States.66 Similarly, an examination of website 

ranking on Alexa reveals that New Tang Dynasty TV’s Chinese-language website significantly 

outranks Xinhua News Agency and CCTV within the United States (ranked 947th, 2,103rd, 

and 2,475th respectively).67 Voice of America’s online political discussion shows in Chinese 

have also gained a following of tens of thousands of regular viewers.68 

In the English-language sphere, it would appear that for the most part, many Americans are 

not attracted to or convinced by Chinese government propaganda, particularly when its 

state-run origins are evident. An examination of CGTN America’s presence on social media 

websites like YouTube and Facebook reveals relatively low numbers of followers and 

viewers, ones that pale in comparison to major U.S. television networks or initiatives like 

NTDTV’s English-language programming. Most CGTN America videos on YouTube and posts 

on Facebook garner just a few dozen views or comments, sometimes reaching several 

hundred viewers. One of the channel’s most popular YouTube videos—which garnered 

896,947 views over the past year—is about the happy experience of being a panda nanny, 

an example of content that provokes a “feel good” reaction to China but is not necessarily 

incisive political propaganda.69 By comparison, CNN videos about China on YouTube70 and 

China Uncensored, an English-language parody news show about China by NTDTV (whose 

application was also recently blocked by Apple in China, Hong Kong and Taiwan)71, routinely 

gain tens of thousands of views, with the most popular items reaching several million hits.72 



 

     
 14 

Sarah Cook 
U.S.-China Economics and Security Review Commission 

May 4, 2017 

 

Similarly, despite the China Watch insert calling for a boycott of Shen Yun, many of its 

performances throughout the United States were sold out. 

More broadly, recent public opinion surveys indicate that more Americans have an 

unfavorable view of China today compared to ten years ago. This negativity covers topics like 

China’s human rights policies, cyberattacks, and impact on global pollution, alongside 

economic concerns.73 

Despite these limits on the Chinese government’s media influence efforts in the United 

States, the current and potential future impact of the tactics deployed should not be 

underestimated. As noted above, they impose a significant and potentially debilitating 

economic burden for targeted U.S. media outlets. Meanwhile, the heavy influence of Chinese 

state media on Chinese-language speakers, particularly via the television market, could have 

significant political implications, as millions of Chinese voters might be influenced by biased 

state media coverage of the United States.  

In the medium to long term, as relationships of economic dependence between the Chinese 

government and U.S. media outlets increase, this opens the door that pressure to self-censor 

on certain topics will be more effective. Lastly, should some kind of military confrontation 

erupt between the United States and China in the future, the avenues of dissemination and 

control over key nodes in the information flow that the Chinese government has developed 

inside the United States could be deployed in ways that more directly undermine U.S. 

national security. 

Future outlook 

As the above analysis suggests, the Chinese party-state has thus far displayed an ability to 

adapt to changing conditions in order to increase the effectiveness of its influence over the 

U.S. media landscape in both English and Chinese. From this perspective, if certain efforts do 

not yield the desired results while others do, it is likely that at least some resources will be 

re-oriented in the latter direction. This could manifest in a number of ways.  

 First, new methods for insinuating state media content via existing outlets may appear. 

This could encompass a progression to content-sharing agreements between certain 

English-language outlets and Chinese state media, as has occurred in the United 

Kingdom.74 

 Second, Chinese state media and other content providers may try to identify new and 

subtle ways to incorporate their content into mainstream information flows via more 

sophisticated online and social media strategies. This could prove effective at a time 



 

     
 15 

Sarah Cook 
U.S.-China Economics and Security Review Commission 

May 4, 2017 

 

when many Americans get their news from social media and may not pay attention to its 

original source.  

 Third, the CCP may try to more aggressively transition—within the constraints of U.S. 

law—from “borrowing the boat” to “buying the boat,” particularly via individual 

entrepreneurs either in the United States (as the example of James Su and CRI 

demonstrates) or in China (as Jack Ma’s purchase of Hong Kong’s South China Morning 

Post typifies). If successful, this could be very effective, as Brady notes: 

In the long run, the new strategy of “buying the boat”—taking over Western cultural 

and media outlets—may turn out to be the most effective way of improving China’s 

“international face” and constraining international debate about China-related 

issues.75 

Such adjustments are likely to occur alongside continued efforts to stifle the dissemination 

channels and reporting of U.S.-based media deemed critical of the CCP. In addition, the trend 

of content that appears more aggressively pro-China, anti-American, or inflammatory vis-à-

vis CCP critics may continue. Within China, several harshly anti-Western propaganda videos 

have been produced in recent years, while forced confessions by detained lawyers and Hong 

Kong bookseller have appeared not only on CCTV but also on Phoenix, likely viewable from 

within the United States.  

 

V. Recommendations for U.S. government and Congressional responses 

Much is at stake as this transnational contestation unfolds. Independent media outlets facing 

Chinese reprisals experience rising costs and loss of advertising revenue in an already 

competitive and financially challenging industry. Individual reporters encounter restrictive 

editorial policies, threats to their livelihood, and even physical injury. News consumers in 

the United States are deprived of information for assessing the political stability of a major 

trading partner, responding to health and environmental crises, or taking action to support 

Chinese people’s quest for a freer and more just society.  As China's international role 

expands alongside a deep sense of CCP insecurity at home, these transnational 

confrontations will grow in importance, presenting both challenges and opportunities for 

those who wish to see the emergence of a freer and fairer market for China-related news in 

the United States. 

As the United States government seeks to identify an effective response to the above 

developments, it faces several challenges. These include the subtle nature of Chinese 

government media influences and a lack of awareness among many policymakers to their 



 

     
 16 

Sarah Cook 
U.S.-China Economics and Security Review Commission 

May 4, 2017 

 

prevalence, as well as the deliberate secrecy attempted by entities involved and the presence 

of some American entities who stand to gain financially from certain tactics.  

In practical terms, policy areas such as this tend to fall between the cracks of the U.S. 

government bureaucracy. Thus, an entity like the State Department, which might best 

understand the dangers and actors involved, is not able to address events that occur within 

the United States. Meanwhile, other government agencies that may be relevant to these 

issues—like the FCC or the Department of Justice—may lack the relevant expertise to 

identify and address threats.  

Lastly, in seeking solutions to the challenges presented by expanding Chinese government 

propaganda and censorship in the United States, it is critical that U.S. policymakers 

uphold democratic principles like freedom of expression, rather than themselves 

arbitrarily constraining Americans’ access to certain sources of information. 

As policymakers chart a way forward in the face of this complex and multi-faceted 

environment, Freedom House recommends focusing on enforcement of existing legislation, 

initiatives to increase transparency about media ownership, and efforts to balance the 

playing field between indigenous U.S. outlets and Chinese state-supported competitors. A 

number of steps that the Trump Administration and Congress can take in these regards 

include:  

 Take diplomatic action: The U.S. government should thoroughly investigate reports of 

Chinese diplomats pressuring editors, journalists, or advertisers in ways that constrain 

media freedom in the United States. The U.S. government should respond forcefully to 

confirmed cases of obstruction with diplomatic demarches and even expulsion of 

relevant personnel. This would send a strong signal that such behavior contravenes the 

norms of the Vienna Convention on Diplomatic Relations and will not be tolerated. 

 

 Implement counter-propaganda act: In December 2016, President Obama signed into 

law the Countering Disinformation and Propaganda Act as part of the FY 2017 National 

Defense Authorization Act (NDAA). Among other provisions, the act calls for expansion 

of the Global Engagement Center at the State Department to enable greater interagency 

cooperation on this issue. It also includes a funding mechanism for civil society 

organizations, think tanks, and other experts to help identify and analyze new trends in 

foreign government propaganda and disinformation techniques related to China. The 

State Department should act quickly to implement the legislation, particularly its 

monitoring mechanisms. It should disburse relevant funds in a timely manner and 

include closer monitoring of the situation in the United States, including potential 



 

     
 17 

Sarah Cook 
U.S.-China Economics and Security Review Commission 

May 4, 2017 

 

purchases of American media outlets by companies or entrepreneurs with close ties to 

Chinese government entities.  
 

 Hold a Congressional hearing: Congressional committees should hold their own 

hearing or investigation into the Chinese government’s influence on media in the United 

States, including apparently anti-competitive actions taken by CCTV or Chinese 

government representatives that have resulted in their dominance over the Chinese-

language cable television market or reduced advertising for competing U.S.-based news 

outlets.  
 

 Re-examine regulatory framework: FCC regulations should be reassessed and possibly 

adjusted so that the United States’ regulatory framework is better equipped to constrain 

some of the loopholes related to ownership stakes or unequal access opportunities that 

have enabled developments like CRI’s broadcasts or CCTV’s disproportionate dominance 

in cable household reach.  
 

 Enhance transparency: In reviewing FCC rules, consideration should also be given to 

implementing requirements for greater transparency regarding foreign government 

ownership of media outlets or the labeling of paid content sponsored by foreign 

governments. This could result, for example, in China Watch supplements having to 

indicate that the original source of information—China Daily—is a Chinese state-owned 

media outlet. 

 

 Improve FARA enforcement: At present, it would appear that the Foreign Agents 

Registration Act can encompass foreign state-owned media operating in the United 

States. A number of Chinese entities—like China Daily’s distribution company—are 

indeed registered. But the number of people and entities registered from China seems to 

be remarkably few considering what we know about Chinese intelligence gathering and 

information warfare efforts. In practice, there appear to be loopholes in enforcement or 

definitions. These should be closed so that more publications transmitting Chinese-

government propaganda and individuals working for agencies like Xinhua and People’s 

Daily who are likely collecting intelligence on Chinese dissidents in the United States are 

encompassed.  
 

 Respond promptly to findings of CFIUS review: In September 2016, the Government 

Accountability Office (GAO) sent a letter to members of Congress agreeing to examine 

whether the Committee on Foreign Investment in the United States (CFIUS) has sufficient 

legal powers to keep up with efforts of state-owned firms from China and elsewhere to 

buy strategic assets in the United States. The GAO said it would begin its review in four 



 

     
 18 

Sarah Cook 
U.S.-China Economics and Security Review Commission 

May 4, 2017 

 

months, meaning that the assessment should currently be underway.76 Per the letter 

from members of Congress that prompted the review, the GAO should be including 

potential U.S. media acquisitions in its examination. Freedom House supports this review, 

particularly in light of the above discussion of a potential Chinese government transition 

to “buying the boat” in the form of acquiring U.S. media assets in order to conduct its 

foreign propaganda efforts. When the findings of the review are made public, Congress 

should rapidly take action on any legislative amendments that may be necessary to 

ensure that CFIUS has the power to review acquisitions of U.S. media companies by 

Chinese state-owned or affiliated firms. 

 

 

 

1 PEN America, Darkened Screen: Constraints on Foreign Journalists in China, September 22, 2016, 
https://pen.org/sites/default/files/PEN_foreign_journalists_report_FINAL_online%5B1%5D.pdf  
2 Koh Gui Qing and John Shiffman, “Beijing’s covert radio network airs China-friendly news across 
Washington, and the world,” Reuters, November 2, 2015, http://www.reuters.com/investigates/special-
report/china-radio/.   
3 Katie Benner and Sui-Lee Wee, “Apple Removes New York Times Apps From Its Stores in China,” January 4, 
2017, https://www.nytimes.com/2017/01/04/business/media/new-york-times-apps-apple-china.html.   
4 Larry Ong, “Epoch Times Inundated with Cyberattacks Believed to be from China,” The Epoch Times, March 
1, 2017, http://www.theepochtimes.com/n3/2229427-epoch-times-inundated-with-cyberattacks-believed-
to-be-from-china.  
5 Sarah Cook, The Long Shadow of Chinese Censorship: How the Communist Party’s Media Restrictions Affect 
News Outlets Around the World, October 22, 2013, The Center for International Media Assistance, National 
Endowment for Democracy, http://www.cima.ned.org/wp-content/uploads/2015/02/CIMA-
China_Sarah%20Cook.pdf.  
6 James Jiann Hua To, Qiaowu: Extra-Territorial Policies for the Overseas Chinese (Brill Academic Publishers: 
2014); Anne-Marie Brady, “China’s Foreign Propaganda Machine,” Journal of Democracy, Vol. 26(4), October 
2015: 51-59.  
7 James To, Qiaowu. 
8 Interview with Chen Pokong, April 24, 2017.  
9 Anne-Marie Brady, Making the Foreign Serve China: Managing Foreigners in the People’s Republic (Rowman & 
Littlefield: 2016). 
10 James To, Qiaowu. 
11 Ashley Esarey, “Testimony before the U.S.-China Economic and Security Review Commission Hearing on 
‘China’s Narratives regarding National Security Policy,” March 10, 2011, 
https://www.uscc.gov/sites/default/files/3.10.11Esarey.pdf.  
12 Statement of Mr. Yonglin Chen, First Secretary and Consul for Political Affairs, Former Chinese Consulate, 
Sydney, Australia, Appendix 2, “Falun Gong and China’s Continuing War on Human Rights,” Joint Hearing 
Before the Subcommittee on Africa, Global Human Rights and International Operations and the Subcommittee 
on Oversight and Investigations of the House Committee on International Relations, 109th Cong. 49–50, July 
21, 2005, http://www.gpo.gov/fdsys/pkg/CHRG-109hhrg22579/pdf/CHRG-109hhrg22579.pdf. 
13 These groups and related topics combine perceived threats to both CCP rule and China’s territorial 
integrity, as well as past and present human rights violations whose widespread discussion in China could 

                                                           

https://pen.org/sites/default/files/PEN_foreign_journalists_report_FINAL_online%5B1%5D.pdf
http://www.reuters.com/investigates/special-report/china-radio/
http://www.reuters.com/investigates/special-report/china-radio/
https://www.nytimes.com/2017/01/04/business/media/new-york-times-apps-apple-china.html
http://www.theepochtimes.com/n3/2229427-epoch-times-inundated-with-cyberattacks-believed-to-be-from-china
http://www.theepochtimes.com/n3/2229427-epoch-times-inundated-with-cyberattacks-believed-to-be-from-china
http://www.cima.ned.org/wp-content/uploads/2015/02/CIMA-China_Sarah%20Cook.pdf
http://www.cima.ned.org/wp-content/uploads/2015/02/CIMA-China_Sarah%20Cook.pdf
https://www.uscc.gov/sites/default/files/3.10.11Esarey.pdf
http://www.gpo.gov/fdsys/pkg/CHRG-109hhrg22579/pdf/CHRG-109hhrg22579.pdf


 

     
 19 

Sarah Cook 
U.S.-China Economics and Security Review Commission 

May 4, 2017 

 

                                                                                                                                                                                           
severely damage the party’s legitimacy. Sensitivities regarding Tibet and Xinjiang typically involve challenges 
to official narratives about the regions’ history, advocacy of their independence, independent investigations 
of recent unrest, and sympathetic coverage of leading figures like the Dalai Lama or Rebiya Kadeer. The 
party’s hostility towards Falun Gong, a spiritual and meditation practice that became popular during the 
1990s, dates to 1999 when then CCP head Jiang Zemin and other hardliners viewed its informal nationwide 
network and spiritual worldview as a threat to party rule and launched a campaign to eradicate it. Since then, 
sympathetic portrayals of the practice, independent investigations of human rights abuses, and Falun Gong 
practitioners’ nonviolent activism have become among the most censored topics in China. The CCP also 
remains highly sensitive to discussion of the 1989 Beijing Massacre, in which the military opened fire on 
unarmed prodemocracy demonstrators, killing between several hundred and several thousand. Movement 
leaders from the period who continued their activism in exile remain sensitive figures, while new generations 
of activists and commentators periodically run afoul of party censors, particularly when they proactively 
challenge one-party rule or advocate for a democratic system in China. Lastly, the Chinese government’s 
position is that Taiwan is a province of China despite its de facto features of sovereignty. Recognition of 
Taiwan as an independent state internationally or calls for independence by Taiwanese politicians typically 
draws a strong response. The CCP often conditions foreign aid and other cooperation on counterparts’ 
affirmation of a “One China” position. 
14 Sarah Cook, The Battle for China’s Spirit: Religious Revival, Repression, and Resistance under Xi Jinping, 
Freedom House, February 2017, 
https://freedomhouse.org/sites/default/files/FH_ChinasSprit2016_FULL_FINAL_140pages_compressed.pdf.  
15 PEN America, Darkened Screen. 
16 Stuart Elliott, “Sign of Arrival, for Xinhua, is 60 Feet Tall,” New York Times, July 25, 2011, 
http://www.nytimes.com/2011/07/26/business/media/xinhuas-giant-sign-to-blink-on-in-times-
square.html.  
17 “China’s state broadcaster CCTV rebrands international networks as CGTN in global push,” Associated 
Press, December 31, 2016, http://www.scmp.com/news/china/policies-politics/article/2058429/chinas-
state-broadcaster-cctv-rebrands-international.  
18 This sum was calculated from data in a network carriage report provided by SNL Kagan, August 2016. 
Detailed data on file with the author. 
19 James To, Qiawu. 
20 For example, one official report in 2013 noted that “in 2012 the Xi'an Newspaper Media Group and the 
municipal publicity department collaborated with Los Angeles-based America Commercial News to create a 
special report about Xi’an as part of Xi'an Newspaper Media Group's ‘highly effective’ boat borrowing 
strategy.” http://news.gmw.cn/newspaper/2013-06/27/content_1664012.htm (accessed August 2013) 
21 James To, Qiaowu. 
22 Koh Gui Qing and John Shiffman, “Beijing’s covert radio network.”.   
23 Reuters, “Covert radio network.” 
24 See page 9 of this testimony and footnote 55 for data that served the basis for this assertion. 
25 Philip Pan, “Making Waves, Carefully, on the Air in China,” Washington Post, September 19, 2005, 
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2005/09/18/AR2005091801597_4.html.  
26 All of the broadcasts occurred during February 2016. Guo Minhai: 
http://news.ifeng.com/a/20160228/47620482_0.shtml; Liu Bo: 
http://news.ifeng.com/a/20160228/47620482_0.shtml; Lam Wing-kee: 
http://news.ifeng.com/a/20160228/47620482_0.shtml; Cheung Jiping: 
http://news.ifeng.com/a/20160228/47620482_0.shtml; Lee Bo: Karen Cheung and Tom Grundy, “Detained 
bookseller Lee Bo says he will ‘give up’ UK residency in Chinese TV ‘interview,’ Hong Kong Free Press, 
February 29, 2016, https://www.hongkongfp.com/2016/02/29/breaking-detained-bookseller-lee-bo-says-
he-will-give-up-uk-citizenship-in-chinese-tv-interview/.  
27 Philip Pan, “Making Waves.” 
28 See the International Media chapter in The Long Shadow of Chinese Censorship for details and references. 

https://freedomhouse.org/sites/default/files/FH_ChinasSprit2016_FULL_FINAL_140pages_compressed.pdf
http://www.nytimes.com/2011/07/26/business/media/xinhuas-giant-sign-to-blink-on-in-times-square.html
http://www.nytimes.com/2011/07/26/business/media/xinhuas-giant-sign-to-blink-on-in-times-square.html
http://www.scmp.com/news/china/policies-politics/article/2058429/chinas-state-broadcaster-cctv-rebrands-international
http://www.scmp.com/news/china/policies-politics/article/2058429/chinas-state-broadcaster-cctv-rebrands-international
http://news.gmw.cn/newspaper/2013-06/27/content_1664012.htm
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2005/09/18/AR2005091801597_4.html
http://news.ifeng.com/a/20160228/47620482_0.shtml
http://news.ifeng.com/a/20160228/47620482_0.shtml
http://news.ifeng.com/a/20160228/47620482_0.shtml
http://news.ifeng.com/a/20160228/47620482_0.shtml
https://www.hongkongfp.com/2016/02/29/breaking-detained-bookseller-lee-bo-says-he-will-give-up-uk-citizenship-in-chinese-tv-interview/
https://www.hongkongfp.com/2016/02/29/breaking-detained-bookseller-lee-bo-says-he-will-give-up-uk-citizenship-in-chinese-tv-interview/


 

     
 20 

Sarah Cook 
U.S.-China Economics and Security Review Commission 

May 4, 2017 

 

                                                                                                                                                                                           
29 See the “Hong Kong and Taiwan” and “Chinese Diaspora Media” chapters in The Long Shadow of Chinese 
Censorship for details. 
30 See the “Offshore Chinese Media” chapter in The Long Shadow of Chinese Censorship for details. 
31 Anne-Marie Brady, “China’s Foreign Propaganda Machine.” 
32 Ibid. 
33 “Chinese President Xi Jinping visits with CCTV America via video call,” CGTN, February 19, 2016, 
https://america.cgtn.com/2016/02/19/chinese-president-xi-jinping-visits-with-cctv-america-via-video-call.  
34 Anne-Marie Brady, “China’s Foreign Propaganda Machine.” 
35 Anne-Marie Brady, “China’s Foreign Propaganda Machine.” 
36 Interview with Chen Pokong, April 24, 2017. 
37 Photos from CCTV America’s February 2016 video conference with Xi Jinping, for example, show relatively 
few Chinese among the staff. The article also notes: “Ninety percent of CCTV America’s staff members are 
from countries other than China.” CGTN, “Xi visits with CCTV America.” 
38 PEN America, Darkened Screen; Emily Feng, “China Blocks Economist and Time Websites, Apparently over 
Xi Jinping Articles,” New York Times, April 8, 2016, 
https://www.nytimes.com/2016/04/09/world/asia/china-blocks-economist-time.html.   
39 Robert Delaney, “Plug pulled on US interview with wanted Chinese tycoon Guo Wengui,” South China 
Morning Post, April 20, 2017, http://www.scmp.com/news/china/policies-politics/article/2089000/plug-
pulled-us-interview-wanted-chinese-tycoon-guo.  
40 “Prominent Communist Party Critic Guo Speaks with VOA China Service,” VOA News, April 201, 2017, 
https://www.voanews.com/a/prominent-communist-party-critic-guo-speaks-with-voa-china-
service/3818031.html.  
41 Katie Benner and Sui-Lee Wee, “Apple removes New York Times Apps.”  
42 Leeshai Lemish, “China Daily Insert Disguised as News in WaPo, WSJ, Others,” Who’s Afraid of Shen Yun? 
(blog), February 15, 2017; Larry Ong, “Paid Insert in Wall Street Journal Carries Chinese Propaganda,” The 
Epoch Times, January 18, 2017. http://www.theepochtimes.com/n3/2211937-paid-insert-in-wall-street-
journal-carries-chinese-propaganda/; A copy of the insert is on file with the author.  
43 Terri Marsh, “Advertising that’s not worth the human cost,” Washington Post, March 10, 2017, 
https://www.washingtonpost.com/opinions/advertising-thats-not-worth-the-human-
cost/2017/03/09/e0652998-0352-11e7-9d14-9724d48f5666_story.html?utm_term=.e1bc1d80820e.  
44 Harrison Jacobs, “Journalist Paul Mooney on Why He Was Blocked From China And How Things Could Get 
‘Much, Much Worse,” Business Insider, November 21, 2013, http://www.businessinsider.com/paul-mooney-
on-being-denied-chinese-visa-2013-11.  
45 Freedom House, “China,” Freedom of the Press 2016, April 2016, 
https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2016/china.  
46 Citizen Lab, “China’s Great Cannon,” April 10, 2015, https://citizenlab.org/2015/04/chinas-great-cannon/.  
47 Eva Dou, “U.S. Coding Website GitHub Hit with Cyberattack,” Wall Street Journal, March 29, 2015, 
https://www.wsj.com/articles/u-s-coding-website-github-hit-with-cyberattack-1427638940.  
48 Citizen Lab, “One App, Two Systems: How WeChat uses one censorship policy in China and another 
internationally,” November 30, 2016, https://citizenlab.org/2016/11/wechat-china-censorship-one-app-
two-systems/.  
49 Julie Makinen, “Chinese social media platform plays a role in U.S. rallies for NYPD officer,” February 24, 
2016. https://www.wsj.com/articles/u-s-coding-website-github-hit-with-cyberattack-1427638940  
50 Interview with Chen Pokong, April 24, 2017.  
51 Anne-Marie Brady, “China’s Foreign Propaganda Machine.” 
52 Bill Bishop, “Chinese Investors Tried to Buy Newsweek,” June 17, 2010, 
https://www.forbes.com/sites/china/2010/06/17/chinese-investors-tried-to-buy-
newsweek/#45e0da492c27.  
53 David Bandurski, “How Xi Jinping Views the News,” Medium (blog), March 2, 2016, 
https://medium.com/china-media-project/how-the-president-views-the-news-2bee482e1d48.  
54 James To 

https://america.cgtn.com/2016/02/19/chinese-president-xi-jinping-visits-with-cctv-america-via-video-call
https://www.nytimes.com/2016/04/09/world/asia/china-blocks-economist-time.html
http://www.scmp.com/news/china/policies-politics/article/2089000/plug-pulled-us-interview-wanted-chinese-tycoon-guo
http://www.scmp.com/news/china/policies-politics/article/2089000/plug-pulled-us-interview-wanted-chinese-tycoon-guo
https://www.voanews.com/a/prominent-communist-party-critic-guo-speaks-with-voa-china-service/3818031.html
https://www.voanews.com/a/prominent-communist-party-critic-guo-speaks-with-voa-china-service/3818031.html
http://www.theepochtimes.com/n3/2211937-paid-insert-in-wall-street-journal-carries-chinese-propaganda/
http://www.theepochtimes.com/n3/2211937-paid-insert-in-wall-street-journal-carries-chinese-propaganda/
https://www.washingtonpost.com/opinions/advertising-thats-not-worth-the-human-cost/2017/03/09/e0652998-0352-11e7-9d14-9724d48f5666_story.html?utm_term=.e1bc1d80820e
https://www.washingtonpost.com/opinions/advertising-thats-not-worth-the-human-cost/2017/03/09/e0652998-0352-11e7-9d14-9724d48f5666_story.html?utm_term=.e1bc1d80820e
http://www.businessinsider.com/paul-mooney-on-being-denied-chinese-visa-2013-11
http://www.businessinsider.com/paul-mooney-on-being-denied-chinese-visa-2013-11
https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2016/china
https://citizenlab.org/2015/04/chinas-great-cannon/
https://www.wsj.com/articles/u-s-coding-website-github-hit-with-cyberattack-1427638940
https://citizenlab.org/2016/11/wechat-china-censorship-one-app-two-systems/
https://citizenlab.org/2016/11/wechat-china-censorship-one-app-two-systems/
https://www.wsj.com/articles/u-s-coding-website-github-hit-with-cyberattack-1427638940
https://www.forbes.com/sites/china/2010/06/17/chinese-investors-tried-to-buy-newsweek/#45e0da492c27
https://www.forbes.com/sites/china/2010/06/17/chinese-investors-tried-to-buy-newsweek/#45e0da492c27
https://medium.com/china-media-project/how-the-president-views-the-news-2bee482e1d48


 

     
 21 

Sarah Cook 
U.S.-China Economics and Security Review Commission 

May 4, 2017 

 

                                                                                                                                                                                           
55 These sums are calculated from data in a network carriage report provided by SNL Kagan, August 2016. 
Detailed data on file with the author.  
56 New Tang Dynasty Television, “Promoting the Availability of Diverse and Independent Sources of Video 
Programming,” submission to the Federal Communications Commission [MB Docket no. 16-41; FCC 16-129], 
January 26, 2017, https://www.fcc.gov/ecfs/filing/1012763254871.  
57 Nielsen, “Asian Americans: Culturally Connected and Forging the Future: The Asian-American Consumer 
2015 Report,” June 2015, 
http://nielsencommunity.com/report_files/Asian_Consumer_Report_2016_Final.pdf.  
58 Howard French, “Bloomberg’s Folly,” Columbia Journalism Review, May/June 2014, 
http://archives.cjr.org/feature/bloombergs_folly.php; Barbara Demick, “The Times, Bloomberg News, and 
the Richest Man in China,” The New Yorker, May 5, 2015..  
59 Patrick Brzeski, “Wanda Chairman Reveals Ambitious Plan to Invest Billions in ‘All Six’ Hollywood Studios,” 
Hollywood Reporter, November 2, 2016, http://www.hollywoodreporter.com/features/wanda-chairman-
wang-jianlin-plans-invest-billions-hollywood-942854.  
60 Mike Forsythe reported the discovery on his Twitter account. As of the time of writing, the June 2012 
article remained accessible only to Bloomberg Professional Service Subscribers, while the September 2012 
piece about India was freely available. https://twitter.com/PekingMike/status/789374785901826048; 
https://www.bloomberg.com/news/articles/2012-06-29/xi-jinping-millionaire-relations-reveal-fortunes-of-
elite https://www.bloomberg.com/news/articles/2012-09-06/indias-poor-starve-as-politicians-steal-their-
food (Accessed April 27, 2017).   
61 PEN America, Darkened Screen. 
62 Interview with Chen Pokong, April 24, 2017. 
63 Keith Bradsher, “China Blocks Web Access to Times After Article,” October 25, 2012, 
http://www.nytimes.com/2012/10/26/world/asia/china-blocks-web-access-to-new-york-times.html.   
64 “The New York Times Company”, Yahoo Finance, historical data for October 1-31, 2012, 
http://finance.yahoo.com/quote/NYT/history?period1=1349064000&period2=1351656000&interval=1d&fi
lter=history&frequency=1d.  
65 Michael Forsythe, “Wang Jianlin, a Billionaire at the Intersection of Business and Power in China,” The New 
York Times, April 28, 2015, https://www.nytimes.com/2015/04/29/world/asia/wang-jianlin-abillionaire-at-
the-intersection-of-business-and-power-in-china.html; Barbara Demick, “The Times, Bloomberg News, and 
the Richest Man in China.” 
66 “Sound of Hope Radio,” Member Directory, Silicon Valley Chamber of Commerce (accessed April 27, 2017) 
http://www.svcoc.org/cgi-bin/DJmbr_showmbr.cgi?T=mbr-webcard.html&MBR=00543. 
67 NTDTV.com, Alexa rankings, http://www.alexa.com/siteinfo/ntdtv.com (accessed April 25, 2017); 
Xinhuanet.com, Alexa rankings, http://www.alexa.com/siteinfo/xinhuanet.com (accessed April 25, 2017); 
CCTV.com, Alexa rankings, http://www.alexa.com/siteinfo/cctv.com (accessed April 25, 2017). 
68 
https://www.youtube.com/results?search_query=voachinese+%E7%84%A6%E7%82%B9%E5%AF%B9%E
8%AF%9D  
69 https://www.youtube.com/c/cgtnamerica  
70 https://www.youtube.com/user/CNN/search?query=china  
71 Reporters Without Borders, “Apple TV censors ‘China Uncensored’ show,” April 18, 2017, 
https://rsf.org/en/news/apple-tv-censors-china-uncensored-show.  
72 https://www.youtube.com/user/NTDChinaUncensored  
73 Richard Wike, “Americans’ Views of China Improve as Economic Concerns Ease,” Pew Research Center, 
April 4, 2017, http://www.pewglobal.org/2017/04/04/americans-views-of-china-improve-as-economic-
concerns-ease/; Dorothy Manevich, “Americans have grown more negative toward China over the past 
decade,” Pew Research Center, February 10, 2017, http://www.pewresearch.org/fact-
tank/2017/02/10/americans-have-grown-more-negative-toward-china-over-past-decade/.   
74 David Bond, “Mail Online to share content with People’s Daily,” Financial Times, August 12, 2016, 
https://www.ft.com/content/c38c33b4-6089-11e6-ae3f-77baadeb1c93.  

https://www.fcc.gov/ecfs/filing/1012763254871
http://nielsencommunity.com/report_files/Asian_Consumer_Report_2016_Final.pdf
http://archives.cjr.org/feature/bloombergs_folly.php
http://www.hollywoodreporter.com/features/wanda-chairman-wang-jianlin-plans-invest-billions-hollywood-942854
http://www.hollywoodreporter.com/features/wanda-chairman-wang-jianlin-plans-invest-billions-hollywood-942854
https://twitter.com/PekingMike/status/789374785901826048
https://www.bloomberg.com/news/articles/2012-06-29/xi-jinping-millionaire-relations-reveal-fortunes-of-elite
https://www.bloomberg.com/news/articles/2012-06-29/xi-jinping-millionaire-relations-reveal-fortunes-of-elite
https://www.bloomberg.com/news/articles/2012-09-06/indias-poor-starve-as-politicians-steal-their-food
https://www.bloomberg.com/news/articles/2012-09-06/indias-poor-starve-as-politicians-steal-their-food
http://www.nytimes.com/2012/10/26/world/asia/china-blocks-web-access-to-new-york-times.html
http://finance.yahoo.com/quote/NYT/history?period1=1349064000&period2=1351656000&interval=1d&filter=history&frequency=1d
http://finance.yahoo.com/quote/NYT/history?period1=1349064000&period2=1351656000&interval=1d&filter=history&frequency=1d
https://www.nytimes.com/2015/04/29/world/asia/wang-jianlin-abillionaire-at-the-intersection-of-business-and-power-in-china.html
https://www.nytimes.com/2015/04/29/world/asia/wang-jianlin-abillionaire-at-the-intersection-of-business-and-power-in-china.html
http://www.svcoc.org/cgi-bin/DJmbr_showmbr.cgi?T=mbr-webcard.html&MBR=00543
http://www.alexa.com/siteinfo/ntdtv.com
http://www.alexa.com/siteinfo/xinhuanet.com
http://www.alexa.com/siteinfo/cctv.com
https://www.youtube.com/results?search_query=voachinese+%E7%84%A6%E7%82%B9%E5%AF%B9%E8%AF%9D
https://www.youtube.com/results?search_query=voachinese+%E7%84%A6%E7%82%B9%E5%AF%B9%E8%AF%9D
https://www.youtube.com/c/cgtnamerica
https://www.youtube.com/user/CNN/search?query=china
https://rsf.org/en/news/apple-tv-censors-china-uncensored-show
https://www.youtube.com/user/NTDChinaUncensored
http://www.pewglobal.org/2017/04/04/americans-views-of-china-improve-as-economic-concerns-ease/
http://www.pewglobal.org/2017/04/04/americans-views-of-china-improve-as-economic-concerns-ease/
http://www.pewresearch.org/fact-tank/2017/02/10/americans-have-grown-more-negative-toward-china-over-past-decade/
http://www.pewresearch.org/fact-tank/2017/02/10/americans-have-grown-more-negative-toward-china-over-past-decade/
https://www.ft.com/content/c38c33b4-6089-11e6-ae3f-77baadeb1c93


 

     
 22 

Sarah Cook 
U.S.-China Economics and Security Review Commission 

May 4, 2017 

 

                                                                                                                                                                                           
75 Anne-Marie Brady, “China’s Foreign Propaganda Machine.” 
76 David Alexander, “GAO to examine panel on foreign investment in U.S. strategic firms,” Reuters, October 3, 
2016, http://www.reuters.com/article/us-deals-cfius-congress-idUSKCN1231YA.   

http://www.reuters.com/article/us-deals-cfius-congress-idUSKCN1231YA

