
 
 
 

Testimony of Phelim Kine, Asia Researcher, 
Human Rights Watch: 

 
U.S.-China Economic and Security Review 

Commission, September 10, 2009 
 

“China’s Media and Information Controls – 
the Impact in China and the United States” 

 

 



 

1 
 

 
1. How have China’s media reforms implemented in the run-up to the 2008 
Summer Olympic Games in Beijing affected the reporting climate for Chinese 
journalists and foreign reporters? 
 
Unfortunately, the Olympics-related temporary regulations on media freedom 
applied only to foreign media, therefore yielding no benefit to Chinese journalists. 
 
Prior to the temporary regulations, in effect from January 1, 2007 to October 17, 
2008, Chinese law required foreign media to apply for Ministry of Foreign Affairs 
permission for any interviews and to leave the cities in which they were based. 
When the temporary regulations went into effect, foreign journalists were for the 
first time permitted to speak freely to any “consenting interviewee.” 
 
Some foreign correspondents told Human Rights Watch that the temporary 
regulations in some ways improved their ability to report with regards to access 
to certain high-profile dissidents and human rights activists, and that they 
enjoyed greater mobility. But many more foreign correspondents felt that 
reporting conditions actually worsened in some ways during the temporary 
regulations period, particularly with regard to reporting on issues deemed 
“sensitive” by central or local authorities, such as public protests. Journalists were 
particularly frustrated by the closure of Tibet to foreign journalists from March 14, 
2008 following unrest in Lhasa and other Tibetan areas. During the Olympics, the 
spectacle of John Ray, a correspondent for Britain’s ITN channel, manhandled 
and arrested by Beijing Public Security Bureau officers as he attempted to report 
on a small protest on August 13 near the Bird’s Nest Stadium, was emblematic of 
the gap between the Chinese government’s rhetoric on Olympics-related media 
freedom and the on-the-ground reality. 
 
2/3. To what degree has the Chinese government lived up to its October 2008 
pledge that the media reforms implemented in the run-up to the Olympics would 
be made permanent?/What are current trends in the Chinese government’s 
treatment of foreign reporters? 
 



 

Foreign journalists appreciate that the permanent regulations have enshrined 
their right to travel outside of Beijing or Shanghai without official permission and 
to speak freely to any “consenting interviewee.” However, there remain large 
obstacles to foreign journalists’ ability to report freely in China. 
 
Arguably most frustrating is that on June 26, 2008, the government announced 
that Tibet officially re-opened to foreign media “in line with previous procedure” 
– a procedure which rarely resulted in access. 
 
Another negative trend is a marked uptick in incidents in which government 
officials, security forces, and their agents intimidated sources and prevented the 
Chinese news assistants of foreign journalists from effectively doing their jobs. 
Officials who harass and detain foreign journalists are increasingly focusing on 
obtaining the names, mobile phone numbers, and locations of their local sources. 
That intensified pressure appears designed to maintain a veneer of freedom for 
foreign journalists while seriously undermining their capacity to report effectively. 
 
The Chinese government deserves praise for allowing relatively unrestricted 
media access to Urumqi in the aftermath of deadly rioting there on July 5, 2009, 
particularly in comparison with its ongoing foreign media lock-out of Tibet. 
Foreign correspondents that went to Urumqi were for the most part allowed to 
report freely from the city in the days following the rioting. However, foreign 
media access to areas outside Urumqi, particularly the old city of Kashgar, was 
more restricted. On July 10, 2009, both Elizabeth Dalziel, a photographer with the 
Associated Press, and Mark Mackinnon, correspondent for the Globe & Mail, 
were forced by government authorities to leave the city due to an unspecified 
“security” threat. 
 
There are indications that the Chinese government’s relative tolerance of non-
domestic media coverage in Urumqi is coming to an end. On Friday, September 
4, a two-person television news team from Hong Kong’s TVB network and a 
cameraman from Hong Kong’s Now TV were tied up and detained for several 
hours by paramilitary police in Urumqi while covering peaceful street protests in 
the city. Police allege the journalists entered police-restricted areas, an 
allegation the reporters deny. On Sunday, September 6, police pulled five other 
Hong Kong journalists out of a crowd of protesters in Urumqi, pushed them into a 

2 
 



 

police vehicle and detained them for 30 minutes in violation of their legal 
reporting rights. 
 
With the notable recent exception of access to Urumqi, the Chinese government 
remains highly intolerant of foreign media coverage of issues it considers 
“sensitive.” In April 2009 the Foreign Correspondents Club of China reported 
numerous cases of foreign journalists subjected to “aggressive police and official 
interference with correspondents and their sources" in the Sichuan quake zone in 
the lead-up to the one-year anniversary of the devastating May 12, 2008 
earthquake. That interference included the five-hour detention on April 6, 2009, 
by government officials and security forces of a German TV crew in the Sichuan 
town of Shifang. Upon their release, the crew's efforts to interview the father 
whose child died in a collapsed school were disrupted by security forces, who 
detained the man outside the journalists' hotel. He was released shortly after. 
 
In August 2009 journalists from both the British Broadcasting Corporation and 
APTN were denied access to towns in Shaanxi province affected by large-scale 
toxic lead poisoning. On August 19, 2009, government officials and security 
forces tailed the APTN team while they reported in Shaanxi’s Fengxiang County 
and on several occasions attempted to disrupt their interviews with local villagers. 
That evening government officials came to the APTN team’s hotel and informed 
them they had to leave the next day on the grounds that they had no right to 
report on the matter. On August 25, 2009, uniformed police blocked a BBC team 
from entering Shaanxi’s Madakou village and refused to permit them to report 
from the area on the grounds that the toxic poisoning story wasn’t “big enough 
for foreign journalists.” 
 
4/5. What are some of the major developments in Chinese news reporting?/How 
has the government’s policy on “sensitive” reporting changed? 
 
Although Article 35 of the Constitution of the People's Republic of China explicitly 
guarantees "freedom of speech, of the press, of assembly, of association, of 
procession and demonstration," China's domestic media has for decades been 
subject to strict government controls which ensure that reporting falls within the 
boundaries of the official propaganda line. Those controls entail explicit 
instructions as to what—and what not—to cover, extensive editing to ensure that 

3 
 



 

coverage is consistent with the government’s line, and threats to those who 
violate these strictures. 
 
Official Chinese statistics indicate that as of February 2006, the domestic media 
landscape included 2,000 newspapers, over 8,000 magazines, 282 radio stations, 
and 374 TV stations. But despite the volume and variety of China's media outlets, 
they remain part of a state-owned-and-controlled system designed to ensure 
positive news coverage of the government and the ruling Chinese Communist 
Party. The notable exception to that rule is the media in China’s southern 
Guangdong province, where official restraints on the province’s media freedom 
have dovetailed with pioneering economic reforms launched in the province 
over the past two decades. Guangdong’s journalists, who find their inspiration in 
the largely free press of neighboring Hong Kong, have a well-earned reputation 
for pushing the official boundaries of “acceptable” reporting, and, as such, 
often function as canaries in the coal mine in a province with enormous 
international exposure. 
 
The Chinese government's guidelines on taboo topics, which are officially 
deemed as "sensitive" or min-gan (敏感), strictly determine editorial content. The 

official Publicity Department sends weekly faxes to domestic media outlets 
stipulating the latest coverage restrictions. Those restrictions typically are framed 
in terms of avoiding issues potentially disruptive of the "social stability" goals of the 
Chinese government. Notable past examples include the massive death toll of 
Hebei province's Tangshan earthquake in July 1976, which journalists were 
forbidden from disclosing for more than three years, and the early stages of 
China's outbreak of severe acute respiratory syndrome, or SARS, in 2002-2003, 
coverage of which government officials blocked. These constraints – imposed to 
avoid politically embarrassing controversy rather than for reasons of public safety, 
public order, or national security – violate a long list of international laws and 
instruments.1 
 

                                                 
1 Those international laws and instruments include: Article 19 of the Universal Declaration of Human Rights, 
and Article 19.2 of the International Covenant of Civil and Political Rights, which China has signed, but not 
ratified. The Central Publicity Bureau's censorship practices also violate sections of the United Nations 
Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO) Declaration on Fundamental Principles concerning 
the Contribution of the Mass Media to Strengthening Peace and International Understanding, to the Promotion 
of Human Rights and to Countering Racialism, Apartheid and Incitement to War. 

4 
 



 

The government deploys various techniques to control the media. In addition to 
the faxes discussed above, journalists' computer terminals at China's national 
television broadcaster, China Central Television (CCTV), are linked to an 
electronic notification system which automatically notifies journalists of the most 
recently updated list of issues which are deemed inappropriate for news 
coverage. In 2007 and early 2008, China Central Television (CCTV) alone 
restricted coverage of stories ranging from the death of a pregnant migrant 
worker in December after she was denied medical treatment due to a lack of 
money to pay doctors, to reports that same month that the Chinese government 
had imposed a ban on the showing of American movies in Chinese theaters, to 
the death of Pakistan's former Prime Minister Benazir Bhutto in January 2008. 
 
Articles are thoroughly vetted, especially if they focus on events important to the 
ruling Chinese Communist Party, such as the annual meeting of China's 
parliament, the National People's Congress (NPC). A handbook obtained by 
Reuters for Chinese journalists covering the NPC session in March 2008 laid bare 
the pressure on journalists to carefully script news coverage of the event in line 
with Central Publicity Department dictates: "Uphold the system of submitting 
articles for approval. The responsible propaganda official must sign off on articles 
planned for submission." 
 
Those who try to move beyond those confines face a variety of sanctions, 
ranging from physical abuse to job loss. In August 2007, a group of five Chinese 
journalists, including a reporter from the Chinese Communist Party mouthpiece, 
The People's Daily, were attacked by unidentified thugs while interviewing 
relatives of the victims of central Henan province's Fenghuang bridge collapse, 
in which 34 people died. When police finally arrived on the scene, they ignored 
the assailants and instead detained the journalists. Investigative reporter Pang 
Jiaoming of the China Economic Times (中國經濟時報) was dismissed in October 

2007 at the demand of the Central Publicity Department for publishing 
embarrassing reports about the conditions of China's railway infrastructure 
ahead of the "sensitive" Chinese Communist Party's 17th National Congress. 
Freelance reporter Lu Gengsong was sentenced to four years in prison in 
February 2008 on charges of "inciting subversion" for stories he had written for 
overseas websites on corruption and the trial of a Chinese human rights activist. 
At least 28 Chinese journalists are in prison due to their work, many on ambiguous 

5 
 



 

charges including "revealing state secrets" and "inciting subversion," Committee 
for the Protection of Journalists statistics indicate. 
 
On February 13, 2009, the government issued a code of conduct for the Chinese 
news assistants of foreign correspondents that threatens dismissal and loss of 
accreditation for engaging in "independent reporting." Chinese law forbids its 
citizens to work as journalists for foreign media in China. However, foreign 
correspondents in China, particularly those at China-based international news 
wire services, rely on local news assistants for their language skills and their ability 
to gather information quickly and efficiently. Representatives of wire services 
have told Human Rights Watch that strict interpretation and enforcement of the 
code of conduct could harm their newsgathering operations in China. 
 
 The code of conduct states that news assistants face possible dismissal, loss of 
contracts, and revocation of accreditation if they undertake any "independent 
reporting" for their employers. Foreign correspondents told Human Rights Watch 
that the Chinese government has not provided any clarification on its criteria for 
"independent reporting," including functions often performed by news assistants. 
Additionally, the code of conduct requires news assistants to "limit themselves to 
assisting with reporting" and to "propagate positive information and ideas ... 
[about] China's history, culture and reforms." Chinese news assistants of foreign 
correspondents have good reason to fear official reprisals: Zhao Yan, a 
researcher for the New York Times in Beijing, served a three-year prison sentence 
ending in September 2007 after being convicted of fraud in a case that was 
marred by multiple violations of due process and concerns that his conviction 
was politically motivated. 
 
6. What has changed in terms of the government’s traditional policy of 
managing Chinese journalists? 
 
There has been little improvement – and some notable setbacks – in terms of the 
Chinese government’s traditional policy for managing Chinese journalists and 
handling the coverage of ‘sensitive” issues since the end of the 2008 Beijing 
Olympics. On February 13, 2009, Li Dongdong, deputy director of China's 
General Administration of Press and Publication, said that the government would 
compile a "blacklist" (Chinese: 黑名单) of Chinese journalists deemed to have 

engaged in "illegal reporting." Li said that journalists placed on the blacklist would 

6 
 



 

be subject to penalties including a revocation of their accreditation and 
restrictions on their employment in the media industry. 
 
False news reports and individuals who impersonate journalists are a legitimate, 
widespread problem in China. Relatively low-paid Chinese journalists are often 
bribed to cover particular stories, a practice that now prompts non-credentialed 
individuals to falsely claim to be journalists in order to receive those same 
financial benefits. Inadequate training in journalistic ethics and a national media 
that has traditionally served as a tool of the Chinese Communist Party rather than 
a purveyor of objective news and analysis have fostered an institutional culture 
for the production of false news reports. 
 
Li did not specify the government's definition of "illegal reporting" or articulate a 
process by which such allegations could be appealed. As a result, Chinese 
journalists, who are already subject to an arsenal of vaguely worded and 
arbitrarily invoked laws such as those against "spreading rumors," are now at 
even greater risk of official reprisals if they carry out independent reporting on 
subjects the government deems sensitive. 
 
In late May, 2009, China’s southern Guangdong province demanded, in the 
name of “harmony,” “stability,” and “national interests above all,” that state 
media outlets reduce “negative” coverage of issues ranging from government 
officials to public protests. That directive is likely linked to the government’s 
concern about negative news stories which might tarnish the government’s 
image in the lead-up to the much-anticipated 60th anniversary of the founding 
of the People’s Republic of China on October 1, 2009. 
 
Individual journalists also continue to suffer for reporting on subjects which 
government officials consider ‘sensitive” or unflattering. Pressure from 
embarrassed government officials in Guangxi province reportedly led to the 
August 24, 2009, dismissal of Liu Yan from his post as deputy-editor of Guangxi’s 
Nanguo Morning Post, following the paper’s extensive coverage of the story of a 
teenage boy beaten to death at an “internet addiction camp.” 
 
7. How did the Chinese government’s handling of the media in the aftermath of 
the July 2009 Xinjiang riots differ from its response following the March 2008 
protests in Tibet? 

7 
 



 

 
The Chinese government’s crackdown on Tibet was sparked by protests, which 
began on March 10, 2008, by hundreds of monks from Drepung Monastery, five 
miles from the Tibetan capital of Lhasa. Chinese security forces subsequently 
detained some of those monks, who were demanding an end to restrictions on 
religious expression and the release of imprisoned monks as part of 
commemorations for “Tibetan Uprising Day,” the 50th anniversary of the Tibetan 
rebellion against Chinese rule in Tibet. Those detentions sparked protests in the 
following days in other areas of the Tibetan plateau as well as unprecedented 
protests, which in Lhasa included violent attacks by Tibetans on ethnic Han 
Chinese and their property. 
 
Violence in Urumqi began in the aftermath of a peaceful street protest on July 5, 
2009, by Uighur Muslims angered by reports of murders of Uighur migrant workers 
in southern Guangdong province. Chinese state media reports and foreign 
media reports with witnesses of the violence say the protest later turned violent 
with groups of Uighur Muslims targeting mostly ethnic Han Chinese and their 
property. The violence resulted in an official death toll of 197 and more than 
1,600 injured, the vast majority ethnic Han Chinese. In the days that followed, 
there were reports of retaliatory attacks on Uighur Muslims as the Chinese 
government flooded the city with thousands of heavily armed police and 
security forces. 
 
The Chinese government deserves praise for allowing relatively unrestricted 
media access to Urumqi in the aftermath of deadly rioting there on July 5, 2009, 
in comparison with its ongoing foreign media lock-out of Tibet. Foreign 
correspondents that went to Urumqi were for the most part allowed to report 
freely from the city in the days following the rioting. However, foreign media 
access to areas outside Urumqi, particularly the old city of Kashgar, was more 
restricted. On July 10, 2009, both Elizabeth Dalziel, a photographer with the 
Associated Press and Mark Mackinnon, correspondent for the Globe & Mail, 
were forced by government authorities to leave the city due to an unspecified 
“security” threat. 
 
But there are indications that the Chinese government’s relative tolerance of 
non-domestic media coverage in Urumqi is coming to an end. On Friday, 
September 4 a two-person television news team from Hong Kong’s TVB network 

8 
 



 

and a cameraman from Hong Kong’s Now TV were tied up and detained for 
several hours by paramilitary police in Urumqi while covering peaceful street 
protests in the city. Police allege the journalists entered police-restricted areas, 
an allegation the reporters deny. On Sunday, September 6, police pulled five 
other Hong Kong journalists out of a crowd of protesters in Urumqi, pushed them 
into a police vehicle and detained them for 30 minutes in violation of their legal 
reporting rights. 
 
The Chinese government’s relative openness to foreign media in Urumqi 
compared to Tibet appears to be an experimental in nature. It appears that the 
Chinese government wants to try to determine the extent to which loosened 
reporting restrictions may limit the duration and intensity of media coverage of 
high profile violent protests. That strategy appears to be the result of the lesson of 
the media lock-out of Tibet in March 2008, in which the Chinese government’s 
unwillingness to honor Olympics-related media freedom guarantees and the 
encounters of foreign correspondents with government officials and security 
forces blocking access to the region became a focus of foreign media 
coverage. However, it is impossible to predict if the Chinese government will 
permanently adopt the kind of media openness seen in Urumqi for future large-
scale disasters or riots. 
 
8. The Chinese government’s unwillingness to allow free and open media 
coverage of public health emergencies remains a serious problem with 
international ramifications. There are few indications that the Chinese 
government has learned the lessons of its cover-up of the outbreak of severe 
acute respiratory syndrome, or SARS. 
 
In late 2002, Chinese government officials covered up the SARS epidemic to 
ensure a crisis-free meeting of China’s parliament, the National People’s 
Congress. The government banned domestic media reports on the spread and 
severity of SARS after it emerged in Guangdong. The official cover-up was 
revealed by a Beijing military doctor, Jiang Yanyong – a true public health hero 
who was later effectively silenced by the government for urging a reassessment 
of the official position on the June 1989 massacre of unarmed civilians in Beijing 
and other Chinese cities. 
 

9 
 



 

Jiang’s whistle-blowing fueled international pressure on the government to 
reveal the severity of the epidemic. But the damage was worsened by the 
delay–SARS spread to 25 other countries and killed 774 people before it was 
contained. 
 
More recently, a government ban on media reporting of food safety scandals in 
the run-up to the 2008 Beijing Olympics likely exacerbated the impact of China’s 
melamine-tainted milk scandal, which killed at least 6 infants, sickened another 
300,000 and fuelled import bans and consumer fears in Asia, Europe, and North 
America. 
 
9. How have China’s information control policies impacted the United States and 
U.S.-China relations? 
 
China’s information control policies severely impair the watchdog role of its 
domestic media with regard to informing the Chinese public – and the 
international community – of important developments in issues ranging from 
public health and safety to environmental degradation. The Chinese 
government’s control over the substance and flow of information via domestic 
media through both censorship and the use of extremely ambiguous state 
secrets laws means that it can be extremely challenging for the U.S. government 
and U.S. citizens to have timely, accurate, and reliable knowledge of what is 
going on in China. China’s lack of a free media in today’s globalized world has 
already been proven to have swift and alarming international repercussions, 
including crises ranging from the spread of deadly illnesses to the entry of toxic 
toys, poisoned dog food, and melamine-tainted milk products into the export 
stream. The transnational threat posed by the Chinese government’s censorship 
efforts was also highlighted by the official cover-up of news of a massive leak of 
the chemical benzene into the Songhua River in China’s northeastern Jilin 
province in November 2005. The Chinese government prohibited domestic 
media disclosure of the leak for six days after the incident, allowing the chemical 
to drift downstream and threaten populations along Russia’s Amur River. 
 
By easing the official chokehold on China’s media, the Chinese government can 
allow journalists to fully play their role in investigating and exposing domestic 
problems and scandals before they become international in scope and 
potentially damaging in terms of U.S.-China bilateral relations. 

10 
 



 

11 
 

 
In addition to the system of prior restraint on information and ex post facto 
censorship, the Communist Party devotes increasing resources to the "guidance" 
of public opinion, using the most sophisticated marketing and communications 
tools from the West. In addition, the Party has responded to the challenge posed 
by Chinese citizens greater access to international news sources by Chinese 
citizens to information from by trying to "inoculate" them with the idea that the 
Western press is part of a larger conspiracy to prevent China from occupying its 
due place in the World's order (a nationalist message that worked surprisingly 
well – witness the very sophisticated campaigns around Tibet, the Games, and 
more recently Xinjiang.) 
 
The challenge for the US is that it cannot really get its message across to the 
Chinese population. And if it doesn't, then the social pressure pushing the Party 
to change, become more transparent and accountable, is weakened, which 
goes against the real long term interests of the US of having a more democratic 
system in place. The Party adroitly captures everything positive that the US says 
about China to showcase it to its population, and denounces everything critical 
as reflecting the hostility of the West towards China. 
  
 



Filename: Phelim's Testimony 9-10-09 
Directory: C:\Documents and Settings\Jertman\Local 

Settings\Temporary Internet Files\OLK5E 
Template: G:\TEMPLATES\Templates\Comms-

Publications\reportstemplate.dot 
Title:  
Subject:  
Author: Valerie Kirkpatrick 
Keywords:  
Comments:  
Creation Date: 9/22/2009 4:49:00 PM 
Change Number: 4 
Last Saved On: 9/23/2009 10:52:00 AM 
Last Saved By: Diana Parker 
Total Editing Time: 6 Minutes 
Last Printed On: 10/5/2009 2:14:00 PM 
As of Last Complete Printing 
 Number of Pages: 12 
 Number of Words: 3,751 (approx.) 
 Number of Characters: 20,974 (approx.) 

 



<<
  /ASCII85EncodePages false
  /AllowTransparency false
  /AutoPositionEPSFiles true
  /AutoRotatePages /None
  /Binding /Left
  /CalGrayProfile (Gray Gamma 2.2)
  /CalRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
  /CalCMYKProfile (U.S. Web Coated \050SWOP\051 v2)
  /sRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
  /CannotEmbedFontPolicy /Warning
  /CompatibilityLevel 1.4
  /CompressObjects /Off
  /CompressPages true
  /ConvertImagesToIndexed true
  /PassThroughJPEGImages true
  /CreateJobTicket false
  /DefaultRenderingIntent /Default
  /DetectBlends true
  /DetectCurves 0.1000
  /ColorConversionStrategy /sRGB
  /DoThumbnails true
  /EmbedAllFonts true
  /EmbedOpenType false
  /ParseICCProfilesInComments true
  /EmbedJobOptions true
  /DSCReportingLevel 0
  /EmitDSCWarnings false
  /EndPage -1
  /ImageMemory 1048576
  /LockDistillerParams false
  /MaxSubsetPct 100
  /Optimize true
  /OPM 1
  /ParseDSCComments true
  /ParseDSCCommentsForDocInfo true
  /PreserveCopyPage true
  /PreserveDICMYKValues true
  /PreserveEPSInfo true
  /PreserveFlatness true
  /PreserveHalftoneInfo false
  /PreserveOPIComments true
  /PreserveOverprintSettings true
  /StartPage 1
  /SubsetFonts true
  /TransferFunctionInfo /Apply
  /UCRandBGInfo /Remove
  /UsePrologue false
  /ColorSettingsFile ()
  /AlwaysEmbed [ true
  ]
  /NeverEmbed [ true
    /Arial-Black
    /Arial-BlackItalic
    /Arial-BoldItalicMT
    /Arial-BoldMT
    /Arial-ItalicMT
    /ArialMT
    /ArialNarrow
    /ArialNarrow-Bold
    /ArialNarrow-BoldItalic
    /ArialNarrow-Italic
    /ArialUnicodeMS
    /CenturyGothic
    /CenturyGothic-Bold
    /CenturyGothic-BoldItalic
    /CenturyGothic-Italic
    /CourierNewPS-BoldItalicMT
    /CourierNewPS-BoldMT
    /CourierNewPS-ItalicMT
    /CourierNewPSMT
    /Georgia
    /Georgia-Bold
    /Georgia-BoldItalic
    /Georgia-Italic
    /Impact
    /LucidaConsole
    /Tahoma
    /Tahoma-Bold
    /TimesNewRomanMT-ExtraBold
    /TimesNewRomanPS-BoldItalicMT
    /TimesNewRomanPS-BoldMT
    /TimesNewRomanPS-ItalicMT
    /TimesNewRomanPSMT
    /Trebuchet-BoldItalic
    /TrebuchetMS
    /TrebuchetMS-Bold
    /TrebuchetMS-Italic
    /Verdana
    /Verdana-Bold
    /Verdana-BoldItalic
    /Verdana-Italic
  ]
  /AntiAliasColorImages false
  /CropColorImages true
  /ColorImageMinResolution 150
  /ColorImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleColorImages true
  /ColorImageDownsampleType /Bicubic
  /ColorImageResolution 150
  /ColorImageDepth -1
  /ColorImageMinDownsampleDepth 1
  /ColorImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeColorImages true
  /ColorImageFilter /DCTEncode
  /AutoFilterColorImages true
  /ColorImageAutoFilterStrategy /JPEG
  /ColorACSImageDict <<
    /QFactor 0.76
    /HSamples [2 1 1 2] /VSamples [2 1 1 2]
  >>
  /ColorImageDict <<
    /QFactor 0.76
    /HSamples [2 1 1 2] /VSamples [2 1 1 2]
  >>
  /JPEG2000ColorACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 15
  >>
  /JPEG2000ColorImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 15
  >>
  /AntiAliasGrayImages false
  /CropGrayImages true
  /GrayImageMinResolution 150
  /GrayImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleGrayImages true
  /GrayImageDownsampleType /Bicubic
  /GrayImageResolution 150
  /GrayImageDepth -1
  /GrayImageMinDownsampleDepth 2
  /GrayImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeGrayImages true
  /GrayImageFilter /DCTEncode
  /AutoFilterGrayImages true
  /GrayImageAutoFilterStrategy /JPEG
  /GrayACSImageDict <<
    /QFactor 0.76
    /HSamples [2 1 1 2] /VSamples [2 1 1 2]
  >>
  /GrayImageDict <<
    /QFactor 0.76
    /HSamples [2 1 1 2] /VSamples [2 1 1 2]
  >>
  /JPEG2000GrayACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 15
  >>
  /JPEG2000GrayImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 15
  >>
  /AntiAliasMonoImages false
  /CropMonoImages true
  /MonoImageMinResolution 1200
  /MonoImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleMonoImages true
  /MonoImageDownsampleType /Bicubic
  /MonoImageResolution 1200
  /MonoImageDepth -1
  /MonoImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeMonoImages true
  /MonoImageFilter /CCITTFaxEncode
  /MonoImageDict <<
    /K -1
  >>
  /AllowPSXObjects true
  /CheckCompliance [
    /None
  ]
  /PDFX1aCheck false
  /PDFX3Check false
  /PDFXCompliantPDFOnly false
  /PDFXNoTrimBoxError true
  /PDFXTrimBoxToMediaBoxOffset [
    0.00000
    0.00000
    0.00000
    0.00000
  ]
  /PDFXSetBleedBoxToMediaBox true
  /PDFXBleedBoxToTrimBoxOffset [
    0.00000
    0.00000
    0.00000
    0.00000
  ]
  /PDFXOutputIntentProfile (None)
  /PDFXOutputConditionIdentifier ()
  /PDFXOutputCondition ()
  /PDFXRegistryName ()
  /PDFXTrapped /False

  /CreateJDFFile false
  /Description <<

    /CHS <FEFF4f7f75288fd94e9b8bbe5b9a521b5efa7684002000410064006f006200650020005000440046002065876863900275284e8e55464e1a65876863768467e5770b548c62535370300260a853ef4ee54f7f75280020004100630072006f0062006100740020548c002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e003000204ee553ca66f49ad87248672c676562535f00521b5efa768400200050004400460020658768633002>
    /CHT <FEFF4f7f752890194e9b8a2d7f6e5efa7acb7684002000410064006f006200650020005000440046002065874ef69069752865bc666e901a554652d965874ef6768467e5770b548c52175370300260a853ef4ee54f7f75280020004100630072006f0062006100740020548c002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e003000204ee553ca66f49ad87248672c4f86958b555f5df25efa7acb76840020005000440046002065874ef63002>
    /CZE <>
    /DAN <>
    /DEU <>
    /ESP <>
    /FRA <>
    /GRE <>

    /HRV (Za stvaranje Adobe PDF dokumenata pogodnih za pouzdani prikaz i ispis poslovnih dokumenata koristite ove postavke.  Stvoreni PDF dokumenti mogu se otvoriti Acrobat i Adobe Reader 5.0 i kasnijim verzijama.)
    /HUN <>
    /ITA (Utilizzare queste impostazioni per creare documenti Adobe PDF adatti per visualizzare e stampare documenti aziendali in modo affidabile. I documenti PDF creati possono essere aperti con Acrobat e Adobe Reader 5.0 e versioni successive.)
    /JPN <>
    /KOR <FEFFc7740020c124c815c7440020c0acc6a9d558c5ec0020be44c988b2c8c2a40020bb38c11cb97c0020c548c815c801c73cb85c0020bcf4ace00020c778c1c4d558b2940020b3700020ac00c7a50020c801d569d55c002000410064006f0062006500200050004400460020bb38c11cb97c0020c791c131d569b2c8b2e4002e0020c774b807ac8c0020c791c131b41c00200050004400460020bb38c11cb2940020004100630072006f0062006100740020bc0f002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e00300020c774c0c1c5d0c11c0020c5f40020c2180020c788c2b5b2c8b2e4002e>
    /NLD (Gebruik deze instellingen om Adobe PDF-documenten te maken waarmee zakelijke documenten betrouwbaar kunnen worden weergegeven en afgedrukt. De gemaakte PDF-documenten kunnen worden geopend met Acrobat en Adobe Reader 5.0 en hoger.)
    /NOR <>
    /POL <>
    /PTB <>
    /RUM <>
    /RUS <>
    /SLV <>
    /SUO <>
    /SVE <>
    /TUR <>
    /ENU (Use these settings to create Adobe PDF documents suitable for reliable viewing and printing of business documents.  Created PDF documents can be opened with Acrobat and Adobe Reader 5.0 and later.)
  >>
>> setdistillerparams
<<
  /HWResolution [300 300]
  /PageSize [612.000 792.000]
>> setpagedevice


