
(289) 

SECTION 2: CHINA’S EXTERNAL PROPAGANDA 
AND INFLUENCE OPERATIONS, 
AND THE RESULTING IMPACTS 

ON THE UNITED STATES 

‘‘The Commission shall investigate and report exclusively on— 
. . . 

‘‘REGIONAL ECONOMIC AND SECURITY IMPACTS—The tri-
angular economic and security relationship among the United 
States, Taipei and the People’s Republic of China (includ- 
ing the military modernization and force deployments of the 
People’s Republic of China aimed at Taipei), the national 
budget of the People’s Republic of China, and the fiscal 
strength of the People’s Republic of China in relation to inter-
nal instability in the People’s Republic of China and the like-
lihood of the externalization of problems arising from such 
internal instability. 

‘‘FREEDOM OF EXPRESSION—The implications of restrictions 
on speech and access to information in the People’s Republic of 
China for its relations with the United States in the areas of 
economic and security policy. . . .’’ 

Introduction 

The Chinese government makes a considerable effort to shape 
international perceptions of China through the extensive use of 
propaganda and the dissemination of selective information. The co-
ordinated messages of the party and the government emphasize 
China’s economic growth and attractiveness as a destination for in-
vestment, the government’s stated desire for a peaceful inter-
national system, and China’s ‘‘stability’’ and ‘‘harmony’’ under 
party leadership. The effort serves two goals: the continued sur-
vival and growth in influence of the Communist Party within 
China and the enhancement of China’s reputation and influence 
abroad. 

The Chinese government views foreign propaganda as an essen-
tial tool of state power and maintains an extensive bureaucracy 
dedicated to this purpose. It also seeks to deploy its state-controlled 
media in the service of China’s foreign policy goals. Motivated by 
a pervasive belief that western governments manipulate the press 
to unfairly portray China in a negative light, the Chinese govern-
ment is increasing resources devoted to China’s state-sponsored for-
eign language media outlets. In addition to the expansion of media 

VerDate Nov 24 2008 08:23 Nov 10, 2009 Jkt 052771 PO 00000 Frm 00303 Fmt 6601 Sfmt 6601 M:\USCC\2009\52771.XXX APPS06 PsN: 52771dk
ra

us
e 

on
 G

S
D

D
P

C
29

 w
ith

 K
1



290 

directly controlled by the government, China is expanding the cre-
ation of façade ‘‘independent’’ news outlets in which the Chinese 
government or Chinese state-owned firms exercise influence behind 
the scenes. 

In recent years, Beijing has also increasingly sought out the as-
sistance of western public relations and lobbying firms to help im-
prove its international image as well as to advocate for its pre-
ferred policies. The advice of these firms has helped to shape the 
messages that the Chinese government presents to international 
audiences. Additionally, the Chinese government seeks to shape 
opinion in elite policy-making circles by influencing the com-
mentary about China and U.S.-China relations that emerges from 
U.S. academics and think tanks. This effort includes giving re-
wards to ‘‘friendly’’ scholars, such as preferred access to career-en-
hancing interviews and documents, as well as taking punitive ac-
tions, such as visa denials, for academics who anger the authori-
ties. These rewards and punishments offer the Chinese government 
leverage over the careers of foreign scholars and thereby encourage 
a culture of academic self-censorship. By influencing scholars, these 
actions also shape analysis and public understanding of China. 

Foreign Propaganda of the People’s Republic of China in 
the Wake of the Tiananmen Square Massacre 

The events of 1989 proved to be a watershed in the relations be-
tween China’s Communist government and the rest of the world. 
The Tiananmen Square massacre was followed by a lurch back to 
an authoritarian hard line and a period of diplomatic isolation from 
much of the rest of the world. While much of this temporary isola-
tion was imposed by foreign governments and foreign public opin-
ion, it was also engendered from within by declarations from senior 
leaders that blamed the 1989 protests on the instigation of western 
governments.160 Chinese propaganda campaigns declared China to 
be under siege from foreign ‘‘hostile forces’’ intent on overthrowing 
the government and making China into a weak, vassal state.161 
This official post-Tiananmen narrative has shaped the Chinese 
Communist Party’s (CCP) outlook on the western world in general 
and the United States in particular. 

Post-June 1989, the CCP leadership also recognized the need to 
revive China’s image in the rest of the world. A primary focus was 
placed on emphasizing three broad themes: first, maintaining Chi-
na’s social and economic stability, under the leadership of the CCP; 
second, continuing the policies of ‘‘reform and opening up;’’ and, 
third, promoting foreign trade and investment. Chinese leaders 
also placed a renewed emphasis on attracting the support of influ-
ential foreigners ‘‘friendly to China,’’ with a particular stress on 
cultivating business leaders and political figures.162 

China’s Institutions for Conducting Foreign Propaganda 

Prior to the June 1989 Tiananmen Square Massacre, the bodies 
responsible for the CCP’s internal and external propaganda were 
concentrated in the Central Propaganda Department. Internal and 
external propaganda contained many of the same messages, and 
the information relayed to outsiders was not especially refined, fre-

VerDate Nov 24 2008 08:23 Nov 10, 2009 Jkt 052771 PO 00000 Frm 00304 Fmt 6601 Sfmt 6601 M:\USCC\2009\52771.XXX APPS06 PsN: 52771dk
ra

us
e 

on
 G

S
D

D
P

C
29

 w
ith

 K
1



291 

quently taking the form of rhetoric directly translated from domes-
tic Chinese propaganda. 

In the wake of Tiananmen and its impact on the People’s Repub-
lic of China’s (PRC) reputation, the government’s external propa-
ganda efforts became more controlled, and the CCP tightened 
media and message management in an effort to better shape Chi-
na’s outwardly projected image. In 1990, the CCP revived the Cen-
tral Committee Foreign Propaganda Group to function as the most 
senior bureaucratic entity overseeing the field of foreign propa-
ganda.163 The group plays the leading role in guiding the messages 
that are promoted by subordinate and provincial propaganda or-
gans. These themes touch upon foreign trade; tourism; overseas 
Chinese affairs; radio and television; print media; and cultural, 
educational, and sporting institutions.164 

In 1991, primary responsibility for external propaganda work 
was taken out of the Central Propaganda Department and moved 
to its own department under the names of both the Office of For-
eign Propaganda and the State Council Information Office. Its role 
is to develop China’s foreign publicity activities and to monitor and 
censor all activities that the CCP sees as belonging to the foreign 
propaganda domain, including policing the activities of foreign jour-
nalists, monitoring foreign social science research on China, and 
controlling the Internet.165 The Central Propaganda Department 
and the dual bureaucracy of the Office of Foreign Propaganda/State 
Council Information Office remain closely coordinated.166 Provinces 
and localities in China also have their own foreign propaganda 
units that mirror those higher in the state/party apparatus, focus-
ing on more localized issues. 

The CCP’s Motivations and Ideology in Conducting Foreign 
Propaganda 

The Need for a Positive International Image to Build the 
Economy 

The CCP believes that projecting a positive international image 
for China is necessary to attract foreign investment and to boost 
China’s economic and technological development. Much of the dis-
course within CCP circles on foreign-directed propaganda stresses 
economic goals. The party guidance on these matters emphasizes 
the need to accentuate positive messages—such as the value of 
China as a destination for investment—while restricting informa-
tion that might raise doubts among foreign investors.167 

One example is seen in the excerpts below, taken from an ad-
dress delivered at a 2007 conference on foreign propaganda held in 
Suixi County, Anhui Province. In the speech, a local CCP official 
lectures on the trends to follow in communicating with a foreign 
audience: 

At present our country is in the grand development and 
opening up period . . . development tasks require us to work 
hard to eliminate noise and interference to ensure the big 
picture of development without any negative impact . . . The 
current mission of external propaganda is to effectively pro-
mote each region, each sector to the outside world, in order 

VerDate Nov 24 2008 08:23 Nov 10, 2009 Jkt 052771 PO 00000 Frm 00305 Fmt 6601 Sfmt 6601 M:\USCC\2009\52771.XXX APPS06 PsN: 52771dk
ra

us
e 

on
 G

S
D

D
P

C
29

 w
ith

 K
1



292 

to attract outside investors’ attention and build up outside 
investors’ confidence. We can safely say that the purpose of 
doing external propaganda work is to attract outside in-
vestment and undertake commercial projects. 

The Information Center of the county government must 
strengthen the Internet news management, and do a good 
job in selecting, filtering and transmitting information 
from different work units. It must quickly block, divert and 
respond to bad public opinion and information online . . . In 
the meantime, it must strengthen positive online propa-
ganda, using mainstream, positive opinion to influence and 
guide netizens. 168 

As revealed in such messages, CCP internal discussions on infor-
mation control approach it from a strict view of its utilitarian value 
to the authorities. In this case, whatever message is of value for 
attracting foreign investment to Suixi County must be promoted; 
whatever is contrary to this political and economic goal must be 
suppressed. 

The Need for a Great Power to Have Great Propaganda 

Nicholas Cull, a professor of communications at the University of 
Southern California, testified to the Commission that PRC officials 
emphasize effective ‘‘public diplomacy’’—which he defined as ‘‘the 
process by which an international actor conducts foreign policy by 
engaging a foreign public’’—as a primary component of national 
power.169 Li Changchun—a member of the Standing Committee of 
the Politburo, the most senior policy-making body in the Chinese 
government—is the official in overall charge of the government’s 
ideology and propaganda system.170 During a November 2008 visit 
to the state television channel China Central Television, Mr. Li 
extolled the role of the television channel in ’’guiding public opin-
ion’’ and ‘‘actively publicizing the ideology, line, principles and pol-
icy of the Party.’’ Mr. Li also addressed the proper role of the media 
in the ‘‘’going out’ of Chinese culture’’ as follows: 

Communication capacity determines influence. In the mod-
ern age, whichever nation’s communication methods are 
most advanced, whichever nation’s communication capacity 
is strongest, it is that nation whose culture and core values 
are able to spread far and wide, and that nation that has 
the most power to influence the world . . . Enhancing our 
communication capacity domestically and internationally is 
of direct consequence to our nation’s international influence 
and international position, of direct consequence to the 
raising of our nation’s cultural soft power, and of direct 
consequence to the function and role of our nation’s media 
within the international public opinion structure. 171 

These and other comments indicate that the CCP views ‘‘commu-
nication capacity’’ as both a critical element of national power and 
a competition in which China has fallen behind. China intends to 
catch up by sponsoring media that promote Beijing’s points of view. 

VerDate Nov 24 2008 08:23 Nov 10, 2009 Jkt 052771 PO 00000 Frm 00306 Fmt 6601 Sfmt 6601 M:\USCC\2009\52771.XXX APPS06 PsN: 52771dk
ra

us
e 

on
 G

S
D

D
P

C
29

 w
ith

 K
1



293 

The Need for Propaganda to ‘‘Break the Siege’’ 

Another striking aspect of the CCP’s discourse on internationally 
directed propaganda is the frequent use of militaristic language to 
describe public relations efforts, with language evoking struggle 
and warfare used to describe the party’s need to promote its mes-
sages to the world. CCP leaders have come to see themselves as 
more and more engaged in a ‘‘global war for public opinion.’’ 172 

One February 2009 article, which appeared in a media outlet 
managed by a special branch of Xinhua that prepares information 
and analysis for CCP cadres,173 is titled ‘‘A Careful Analysis of Chi-
na’s Public Relations Map.’’ The article stated that ‘‘[i]t is obvious 
that the West still has the upper hand while the East remains 
weak. . . . Whenever there is an agenda dispute, international pub-
lic opinion will form a force that involves the West’s besieging the 
East.’’ In response, the article called for ‘‘national public relations 
weapons,’’ defined as ‘‘dialogues between nations or between a 
country and relevant stakeholders against the backdrop of competi-
tion over power and interest.’’ 174 

Language from the article compared international public rela-
tions with combat in even starker terms and advocated more active 
foreign propaganda work: 

China’s public relations drive is . . . a long-running battle 
[that] involve[s] three stages: defense, confrontation, and 
counterattack. From the strategic level of national public 
relations, the defense stage comprises passive defense and 
active defense. We divide the confrontation period into two 
parts: confrontation resulting from both sides being well 
matched in strength, and [then] dialogue brought about by 
a balance of power. The counterattack stage involves at-
tacking and conquering. . . . While we should not dem-
onstrate toughness characteristic of the confrontation stage 
and the counterattack stage, we cannot continue making 
the kind of unprincipled compromises or maintaining the 
unrestrained modesty that marks the passive defense 
stage.175 

Using Foreign Propaganda to Conduct Domestic Propa-
ganda 

Perhaps the most important motivation for the Chinese govern-
ment’s efforts at foreign propaganda actually relates back to Chi-
na’s own domestic politics. As the CCP worked to rebuild its tat-
tered legitimacy in the wake of June 1989, a cornerstone of its ef-
forts was the construction of a nationalist narrative of restored 
Chinese historical greatness. One component of this effort is pre-
senting to China’s own citizens a message that foreigners now 
greatly admire China due to its recent achievements under CCP 
leadership. Dr. Cull testified that this is a matter of ‘‘conducting 
domestic propaganda by conducting foreign propaganda.’’ 176 

This process includes emphasizing to a domestic audience the ex-
panding number of foreigners studying the Chinese language and 
the similarly expanded level of Chinese-language news media now 
available within U.S. cities. It also includes spectacles such as the 

VerDate Nov 24 2008 08:23 Nov 10, 2009 Jkt 052771 PO 00000 Frm 00307 Fmt 6601 Sfmt 6601 M:\USCC\2009\52771.XXX APPS06 PsN: 52771dk
ra

us
e 

on
 G

S
D

D
P

C
29

 w
ith

 K
1



294 

lavish opening ceremonies surrounding the August 2008 Beijing 
Olympics. As Dr. Cull stated, this is about ‘‘display[ing] the kudos 
that come to the Communist Party by saying, ‘Look, behold, we 
give you the gift of the admiration of the world.’ ’’ 177 

China’s International Media Outlets 

In January 2009, media reports indicated that the Chinese gov-
ernment plans to expand its current external propaganda efforts by 
investing 45 billion renminbi (RMB) (approximately $6.6 billion) to 
expand its foreign language news coverage. Included in these plans 
are a 24-hour English-language, news-based television network in-
tended to be modeled after CNN or Al Jazeera.178 When the plan 
was announced, Li Changchun, China’s top propaganda official, 
stated that China needed to take its ‘‘key central media and make 
them into first-rate international media with a global influence.’’ 179 

Witnesses before the Commission this year indicated that these 
plans for media expansion are motivated by a genuine sense of 
frustration that news about China is distorted by foreign media 
outlets. As described by Anne-Marie Brady, professor of political 
science at the University of Canterbury, Christchurch, New Zea-
land, 

Those in propaganda work feel, and the population [as 
well] are in great sympathy with this idea that the West is 
continually distorting news about China . . . [China] feels 
very hard done by the western media and western media 
companies. So they think it’s worth putting a lot of money 
in on all sorts of levels so that people will hear what they 
have to say and their perspective on world events.180 

Judy Polumbaum, a professor of communications at the Univer-
sity of Iowa, testified that other issues could also be in play in Chi-
na’s plans for expanded support of its foreign language media. 
Many propaganda officials may hold a genuine but mistaken belief 
that the market in the United States for Chinese media is greater 
than it actually is. Dr. Polumbaum also stated that these expan-
sions of media organizations could represent a certain amount of 
bureaucratic ‘‘empire building’’ by actors within the state media 
system.181 

This intent to increase the reach of the Chinese foreign language 
media has been clearly displayed in the expanded scope of China 
Central Television, the official television news network of the PRC. 
In 2002, China Central Television started a 24-four hour English- 
language service called CCTV–9. The channel is available on a 
number of cable and satellite providers in the United States, in the 
United Kingdom, and throughout Asia. Since 2004, China Central 
Television has also broadcast in Spanish and French,182 and an Ar-
abic language China Central Television channel went on the air in 
July 2009.183 There are also reported plans to start a Russian lan-
guage channel by December 2009.184 

The example of CCTV–9 provides an insight into some of the 
problems inherent in China’s efforts to compete in the realm of 
international media. An inherent tension exists between the need 
to make stories compelling and convincing to a foreign audience 

VerDate Nov 24 2008 08:23 Nov 10, 2009 Jkt 052771 PO 00000 Frm 00308 Fmt 6601 Sfmt 6601 M:\USCC\2009\52771.XXX APPS06 PsN: 52771dk
ra

us
e 

on
 G

S
D

D
P

C
29

 w
ith

 K
1



295 

and the restrictions imposed by Chinese government censors. 
CCTV–9 is widely viewed as a mouthpiece for the Chinese govern-
ment’s perspective on international affairs,185 and its reporters 
may be sanctioned for deviating too far from the preferred script. 
In one illustrative example presented to the Commission this year, 
in 2005 CCTV–9 journalists reported factually on a series of coal- 
mining disasters in China. This was followed by a complaint from 
the Ministry of Foreign Affairs that such reporting hurt China’s 
image, resulting in disciplinary actions against the editorial staff 
and reporters.186 

China Daily, the country’s most widely published English lan-
guage newspaper, serves a function similar to that of CCTV–9 as 
an official mouthpiece of the Chinese government. The Office of 
Foreign Propaganda/Information Office of the State Council con-
ducts regular meetings with editors and journalists at the news-
paper in order to provide ‘‘guidance’’ and updates on what they 
should and should not print. According to figures from its own Web 
site, China Daily has an average daily circulation of 300,000 in 
about 150 and regions. The newspaper’s Web site claims that it re-
ceives more than 12 million daily hits, two-thirds of which are from 
overseas.187 The Chinese government sponsors the publication of 
China Daily within the United States and has paid an approximate 
average of $726,000 per year between 2003 and 2008 for printing 
and distribution services.188 

The Chinese government also operates a radio news service 
called China Radio International, which is self-identified as one of 
‘‘three central media organizations in China,’’ alongside China Na-
tional Radio and China Central Television.189 According to infor-
mation from China Radio International itself, the radio network 
has emerged as ‘‘one of the major broadcasting networks in the 
world,’’ broadcasting in 53 languages to listeners in 161 different 
‘‘countries and regions’’ throughout the world.190 

Dr. Brady testified that another significant model could be 
emerging for the future operations of Chinese state-affiliated media 
outlets. Phoenix Television, based in Hong Kong, is nominally inde-
pendent; however, its founder has close ties to the Chinese state 
propaganda system, and its largest shareholder (with approxi-
mately 20 percent of stock) is the state-owned enterprise, China 
Mobile. She further argued that its outward image as an inde-
pendent entity lends Phoenix’s news coverage an air of greater ob-
jectivity relative to directly state-controlled outlets such as CCTV– 
9; however, Phoenix Television takes a strongly pro-Chinese gov-
ernment stance in its news coverage and is viewed by CCP propa-
ganda officials as ‘‘more loyal than CCTV.’’ The Chinese govern-
ment reportedly has plans to support the establishment of another 
television station, possibly operating out of Singapore or Thailand, 
which would similarly cover world news from a point of view 
friendly to Beijing.191 

Most witnesses who testified before the Commission this year 
shared a view that the expansion of the English language coverage 
by the Chinese state media is not a cause for alarm. The real issue 
to be addressed, in Dr. Cull’s view, is not that China’s efforts in 
this realm are so active but rather that parallel U.S. efforts in re-
cent years have been comparatively anemic and ineffective. He 

VerDate Nov 24 2008 08:23 Nov 10, 2009 Jkt 052771 PO 00000 Frm 00309 Fmt 6601 Sfmt 6601 M:\USCC\2009\52771.XXX APPS06 PsN: 52771dk
ra

us
e 

on
 G

S
D

D
P

C
29

 w
ith

 K
1



296 

warned that the United States risks losing influence in the inter-
national realm if it does not increase its own efforts in public diplo-
macy.192 

Media Directed Toward Overseas Chinese 

Witness testimony and research also indicated to the Commis-
sion that the Chinese government has invested considerable atten-
tion to shaping the messages received by ethnic Chinese outside of 
China. In the aftermath of Tiananmen, the CCP found itself con-
cerned about the extent of support for the prodemocracy movement 
among ethnic Chinese communities abroad. The Chinese govern-
ment therefore became directly engaged in an effort to perform 
public relations, lobbying, and mobilization work among overseas 
Chinese communities in order to ‘‘turn them into propaganda bases 
for China,’’ in the words of Dr. Brady.193 

The Chinese government operates multiple media outlets aimed 
primarily at ethnic Chinese outside the borders of the PRC. The 
PRC’s China News Service is a state-run international news service 
aimed at Hong Kong, Macao, Taiwan, and ethnic Chinese living in 
other countries. While its central office is located in Beijing, the 
network has offices in nine different countries, including four 
branches located in the United States: New York, Washington, Los 
Angeles, and San Francisco.194 China News Service feeds many of 
its stories to CCTV–4, China Central Television’s international tel-
evision broadcast in Mandarin Chinese that is directed at Chinese 
living outside the country. CCTV–4 tends to take a more political 
line than CCTV–9 and is meant to compete with Taiwan television 
stations broadcasting abroad. On the east and west coasts of the 
United States, the channel is broadcast for free on the Fox and 
Time Warner networks.195 

There are also a number of Chinese language newspapers that 
are printed and distributed in the United States.196 In the past, 
Chinese language newspapers and other media outlets in the 
United States relied heavily on news services in Hong Kong and 
Taiwan. However, in more recent years, the PRC has worked ac-
tively to supplant these outlets by providing overseas Chinese 
media with free material derived from mainland sources. From 
2003 to 2008, the Chinese government paid an average of more 
than $2 million per year for the printing and distribution of Chi-
nese-language newspapers within the United States, although the 
actual figure is likely higher.197 PRC embassy and consular offi-
cials are also directly engaged in the Chinese language broadcast 
media, seeking to ensure that pro-Chinese government views are 
the predominant message received by ethnic Chinese citizens of 
other countries.198 

The most important form of media for the Chinese government 
in its recent efforts to influence overseas Chinese perceptions has 
been the Internet. Web sites based in mainland China have 
emerged as the leading source of Chinese language news for ethnic 
Chinese audiences overseas, providing the Chinese government 
with a highly effective means of ‘‘guiding’’ opinion within this tar-
get audience and a means of organizing and mobilizing these com-
munities to act on its behalf.199 (For examples of the Chinese gov-

VerDate Nov 24 2008 08:23 Nov 10, 2009 Jkt 052771 PO 00000 Frm 00310 Fmt 6601 Sfmt 6601 M:\USCC\2009\52771.XXX APPS06 PsN: 52771dk
ra

us
e 

on
 G

S
D

D
P

C
29

 w
ith

 K
1



297 

ernment’s effort to mobilize some Chinese-American civic groups to 
act on its behalf, see chap. 2, sec. 3, of this report, ‘‘China’s Human 
Espionage Activities that Target the United States, and the Result-
ing Impacts on U.S. National Security.’’) 

Is the PRC Deceptive in its Foreign Propaganda? 

While all governments seek to present their policies in the best 
possible light, the Chinese government frequently conceals negative 
information about itself or Chinese society and sometimes actively 
propagates false information. This is practiced when the CCP is in 
a reactive mode responding to an unexpected crisis or criticism; 
during ‘‘sensitive’’ periods such as the anniversaries of major polit-
ical events; or when the CCP is otherwise seeking to suppress, in 
the name of ‘‘social stability,’’ information deemed damaging to the 
party’s image and authority. 

An example of deceptive messages during a ‘‘sensitive’’ time pe-
riod occurred in the lead-up to the August 2008 Olympics, when 
the Chinese government announced to both the domestic and for-
eign press that three parks would be designated as legal ‘‘protest 
zones’’ for citizens to air their grievances. However, those actually 
seeking to demonstrate were either warned away by police or ar-
rested, leading to suspicions that the ‘‘protest parks’’ were either an 
empty public relations gesture or a ruse designed to draw out po-
tential troublemakers.200 

A recent example of suppressing information deemed harmful to 
‘‘social stability’’ was seen in the San Lu tainted milk scandal of 
2008, in which a variety of dairy products produced by the San Lu 
company were revealed to be contaminated with the toxic indus-
trial chemical melamine. PRC government officials were aware of 
the contamination problem for months before the story became 
public but suppressed information about the affair in part to com-
ply with central government directives to suppress bad news sto-
ries and maintain ‘‘social stability’’ in the lead-up to the Beijing 
Olympics. (For a fuller account of the San Lu scandal, see chap. 4, 
sec. 1, of this Report, ‘‘Freedom of Expression in China.’’) 

Explanations for such behavior may be found within the institu-
tional culture and accustomed practices of the Chinese Communist 
Party. The CCP has a deeply ingrained tendency toward secretive-
ness and a long history of proactively using information to promote 
the party’s objectives while suppressing information deemed harm-
ful to its interests.201 Concentric circles of truth and partial truth 
surround the leadership of the CCP: While information in the pub-
lic domain remains subject to control, party leaders receive classi-
fied reporting on both domestic and international news prepared by 
the security services and the Xinhua state news agency.202 These 
restricted reports are made available in multiple versions to CCP 
officials, with classification levels and distribution both growing 
more restricted at higher levels of authority. These documents in-
clude information on events such as outbreaks of social unrest that 
party leaders may wish to know about but do not want discussed 
in public.203 

The dual practices of secrecy and the manipulation of informa-
tion are so ingrained in CCP institutional culture and discourse 

VerDate Nov 24 2008 08:23 Nov 10, 2009 Jkt 052771 PO 00000 Frm 00311 Fmt 6601 Sfmt 6601 M:\USCC\2009\52771.XXX APPS06 PsN: 52771dk
ra

us
e 

on
 G

S
D

D
P

C
29

 w
ith

 K
1



298 

that the propaganda system will promote whatever message is 
deemed to be most advantageous to the authorities, without regard 
to whether or not it is objectively ‘‘true.’’ The leadership of the CCP 
is unlikely to regard such actions as being in any way unusual, as 
it assumes that governments in other countries naturally control 
information in the same way.204 

China’s Efforts to Influence U.S. Institutions and Public 
Opinion 

This year, the Commission also examined alleged efforts by the 
Chinese government to influence both public and elite opinion as 
it relates to China policy. The CCP employs a range of both carrots 
and sticks to ensure that those able to shape U.S. public opinion 
and government policies advance positions that are in alignment 
with Beijing’s interests. This has included efforts to influence com-
mentary emerging from the U.S. academic and think tank commu-
nity, encouraging U.S.-based corporations to advocate policies that 
are in Beijing’s interests, and sponsoring lobbying and public rela-
tions activities by U.S. firms. 

Efforts to Influence U.S. Academics and Think Tanks 

Testimony received and interviews conducted by the Commission 
this year demonstrated that the Chinese government employs both 
positive inducements and coercive pressure to draw favorable com-
mentary from scholars in U.S. universities and think tanks. This 
influence can take the form of giving career rewards for favored au-
thors, such as providing greater access to officials and documents 
for research, as well as the harsher hand of meting out penalties 
for scholars who publish materials critical of the Chinese govern-
ment. As stated by one academic economist, ‘‘Academics who study 
China . . . habitually please the Chinese Communist Party, some-
times consciously, and often unconsciously . . . the incentives for 
academics all go one way: one does not upset the Party.’’ 205 

One of the punitive tools that the Chinese government may em-
ploy to intimidate foreign academics is the denial of visas to enter 
China to conduct research. Although the PRC will not officially ac-
knowledge doing so, elements within the Chinese government have 
clearly placed a number of foreign academics on a visa denial 
‘‘blacklist’’ due to their publishing on topics that hit a nerve with 
Beijing. One example may be seen in the case of several authors 
who contributed to a 2004 collection of articles about Xinjiang and 
subsequently found themselves denied visas to enter China. As de-
scribed by one of the affected authors, no official explanation was 
given, other than, ‘‘You are not welcome in China. You should 
know why.’’ 206 

To be denied access to China for research purposes can seriously 
damage scholarly careers, particularly for younger academics still 
seeking tenure or hoping to become established in their fields.207 
The resulting fear of visa denial throws a shadow of self-censorship 
over sociological and political science research on China, but this 
phenomenon has not been widely discussed in public—most likely 
because those not blacklisted fear bringing attention to the issue, 
and many of those who have been blacklisted may hope to be ‘‘for-

VerDate Nov 24 2008 08:23 Nov 10, 2009 Jkt 052771 PO 00000 Frm 00312 Fmt 6601 Sfmt 6601 M:\USCC\2009\52771.XXX APPS06 PsN: 52771dk
ra

us
e 

on
 G

S
D

D
P

C
29

 w
ith

 K
1



299 

given’’ if they keep silent. Out of six allegedly blacklisted academics 
contacted by Commission staff this year, only two were willing and 
available to speak publicly on the record about the issue.208 

Such control over access—along with the positive rewards grant-
ed to academics deemed ‘‘friendly’’ 209—can give the Chinese gov-
ernment real influence over the ways in which academic 
opinionmakers address issues related to China. Perry Link, pro-
fessor of comparative literature at the University of California–Riv-
erside—and himself denied visas to enter China since 1996 210— 
has described this phenomenon as an ‘‘anaconda in the chandelier’’ 
that hangs silently over scholars who deal with China. He has stat-
ed that ‘‘[t]he problem is most salient . . . for political scientists who 
study the Chinese government and need to nurture their contacts 
among Chinese officials. The effects are hard to measure, because 
people are reluctant to speak about them [and] no scholar likes to 
acknowledge self-censorship.’’ 211 

Another prominent sinologist, Orville Schell, has described the 
process of self-censorship as follows: 

I try to say, ‘Okay, here is what I think, what I understand, 
what I think I see, have learned and read.’ Then, I try and 
think through what the Chinese government’s reaction will 
be. . . . And then I try to be as truthful as I can in a way 
that is respectful and unprovocative but that is not pan-
dering. China has a tremendously highly evolved capacity 
to create panderers both among its own people and for-
eigners who become involved with them.212 

One academic who was willing to speak in public about this issue 
was Ross Terrill, a professor of modern Chinese history and cur-
rently a fellow in research at Harvard University’s John K. 
Fairbank Center for Chinese Studies. Dr. Terrill put the matter 
this way: 

Self-censorship, which is a daily necessity for journalists in 
China, also occurs in diluted form among American edi-
tors, academics, and others dealing with China. Folk worry 
about their next visa, their access to a sensitive area like 
Xinjiang for research, or take a Beijing point of view be-
cause of the largesse available for their projects from the 
Chinese side.213 

Dr. Link, who testified before the Commission this year, stated 
that both academics and government officials are also encouraged 
to self-censor by the opportunities available for profitable con-
sulting work outside of the channels of academia and government. 
He expressed concern that the U.S. government might not always 
receive the best or most objective advice on U.S.-China policy as a 
result of the ‘‘subterranean economic interests that are at play.’’ 214 
Dr. Victor Shih, professor of political science at Northwestern Uni-
versity, echoed some of these concerns. He testified to the Commis-
sion that 

[a] problem is [that] Western academics and government of-
ficials . . . are self-censoring themselves . . . For example . . . 
People who do research in Xinjiang in a very serious way 

VerDate Nov 24 2008 08:23 Nov 10, 2009 Jkt 052771 PO 00000 Frm 00313 Fmt 6601 Sfmt 6601 M:\USCC\2009\52771.XXX APPS06 PsN: 52771dk
ra

us
e 

on
 G

S
D

D
P

C
29

 w
ith

 K
1



300 

are barred from going to China. So many of us avoid that 
topic . . . and then there [are] the economic interests which 
face both academics and government officials. They don’t 
want to offend the Chinese government and . . . close the 
doors to future opportunities to make money.215 

Others among the handful of academics willing to discuss this 
issue in public have further described a ‘‘radiation effect,’’ in which 
the negative example of those penalized by the Chinese govern-
ment deters other scholars from researching or writing on ‘‘sen-
sitive’’ issues that might offend the CCP.216 As summed up by an-
other academic sinologist, ‘‘There is a tendency not to do anything 
that will threaten your ability to get access.’’ 217 

The resulting power either to foster or to hobble academic ca-
reers has given the Chinese government significant authority to 
shape the formation of public knowledge and opinion regarding 
China. In response, Dr. Terrill recommended to the Commission 
that the government of the United States should ‘‘resist China’s 
picking of winners and losers among Americans dealing with cul-
tural and intellectual exchanges with the PRC.’’ 218 

Exchanges between U.S. and Chinese Think Tanks and 
Academic Institutions 

In recent years, exchanges have continued to expand between 
academic and think tank institutions in the United States and 
their counterparts in China. However, despite the many poten-
tial benefits of academic dialogue, these are not exchanges be-
tween groups of objective scholars: Chinese academics working in 
the social sciences at prominent institutions are selected in part 
based on their loyalty to the CCP.219 Chinese think tanks do 
have limited leeway to engage in debates on public policy; how-
ever, they operate as adjunct institutions of the party-state, with 
no independent status.220 Chinese think tanks are also actively 
engaged in the process of formulating government policy, a role 
that has been increasing in importance in recent years.221 Not-
withstanding a tendency by many foreign academics to treat Chi-
nese institutions as if they operate in a parallel fashion to their 
western counterparts,222 the status of Chinese think tanks as 
government institutions inherently means that they serve as a 
channel for propagating the preferred messages of the Chinese 
Communist Party. 

VerDate Nov 24 2008 08:23 Nov 10, 2009 Jkt 052771 PO 00000 Frm 00314 Fmt 6601 Sfmt 6601 M:\USCC\2009\52771.XXX APPS06 PsN: 52771dk
ra

us
e 

on
 G

S
D

D
P

C
29

 w
ith

 K
1



301 

Exchanges between U.S. and Chinese Think Tanks and 
Academic Institutions—Continued 

One of China’s most prominent think tanks is the China Insti-
tutes for Contemporary International Relations (CICIR) in Bei-
jing, which also functions as a bureau of one of China’s leading 
foreign intelligence agencies, the Ministry of State Security. (For 
further information on the ministry and other Chinese intel-
ligence services, see chap. 2, sec. 3, of this Report, ‘‘China’s 
Human Espionage Activities that Target the United States, and 
the Resulting Impacts on U.S. National Security.’’) CICIR is one 
of the largest foreign policy think tanks in China, employing ap-
proximately 150 research analysts and 220 support staff. 223 Ac-
cording to information from the institute’s Web site, CICIR par-
ticipated in 119 different visits or exchanges with scholars from 
U.S. think tanks and universities from January 2007 through 
June 2009.224 Members of this Commission have also held dis-
cussions with representatives of CICIR in the course of fact-find-
ing trips to China, including meetings in March 2008 and May 
2009.225 While such visits offer a genuine opportunity for ex-
changes of scholarly views—as well as a potentially productive 
pathway for ‘‘Track Two’’ dialogue—they also offer the PRC a 
channel for controlled and coordinated efforts at perception man-
agement. CICIR’s expanding international contacts allow it 
greater opportunities to shape international perceptions of 
China: As one such example, a workshop held at CICIR contrib-
uted to the deliberations of the U.S. National Intelligence Coun-
cil in producing its 2008 report, Global Trends 2025: A Trans-
formed World.226 

The Employment of Public Relations and Lobbying Firms 

Public Relations Firms 
In addition to revamping its foreign propaganda messages, in re-

cent years the Chinese government also has sought out the assist-
ance of western public relations firms in an effort to improve its 
image abroad. Hill & Knowlton is one of the largest international 
firms in the field of ‘‘communications consultancy,’’ with 80 offices 
in 43 different countries.227 The New York-based firm has operated 
in China since 1984 228 and became one of the first companies in-
volved in public relations work on behalf of the Chinese govern-
ment in the aftermath of the Tiananmen Square massacre.229 Such 
support dates to June 1991, when Hill & Knowlton signed a con-
tract with the PRC embassy in Washington, DC, to offer services 
including 

[a]dvis[ing the] Client on public relations/public affairs as-
pects of China’s policies and problems . . . Build[ing] public 
relations support to avoid negative effects on China-U.S. re-
lations by all means permitted by laws of the United States 
. . . Respond[ing] to urgent criticism about [the] situation in 
China . . . [and] Identify[ing], recruit[ing] and organiz[ing] 

VerDate Nov 24 2008 08:23 Nov 10, 2009 Jkt 052771 PO 00000 Frm 00315 Fmt 6601 Sfmt 6601 M:\USCC\2009\52771.XXX APPS06 PsN: 52771dk
ra

us
e 

on
 G

S
D

D
P

C
29

 w
ith

 K
1



302 

third party allies on bilateral issues between China and the 
United States.230 

Among the more recent public relations support provided by Hill 
& Knowlton was sponsorship of a 2007 study titled Brand China, 
which laid out recommendations as to how the Chinese government 
might seek to improve its image in western countries.231 The au-
thor of the study, Joshua Cooper Ramo, a partner and managing 
director with the consulting firm Kissinger & Associates, 232 was 
the same person appointed to act as the English-language commen-
tator for the National Broadcasting Corporation’s coverage of the 
2008 Olympics opening ceremonies.233 Hill & Knowlton was also 
under contract with the Beijing Olympic Organizing Committee 
throughout 2007 and 2008 to provide public relations support for 
the 2008 Beijing Summer Olympic Games.234 

Other firms also have been involved in providing public relations 
advice to the Chinese government. After the 1993 failure of China’s 
bid for the 2000 Olympics—led by Chen Xitong, the hard-line 
mayor of Beijing in 1989 and a leading figure in the Tiananmen 
massacre—the much smoother bid for the 2008 Olympics was ad-
vised by the U.S. firm Weber Shandwick Worldwide and the United 
Kingdom (UK) firm Bell Pottinger. The firms both provided public 
relations advice and lobbied the International Olympic Committee 
on China’s behalf. A central message promoted in the course of the 
bid was that hosting the Olympics would improve human rights 
conditions in China—a theme promoted to foreign audiences but 
not widely disseminated within China itself. 235 The firm Saatchi & 
Saatchi also provided recommendations to the Chinese government 
in the late 1990s that it should promote ‘‘brand values’’ empha-
sizing China’s ancient cultural achievements, its ‘‘mystery’’ and 
‘‘harmony,’’ and its social and economic dynamism. Many of these 
ideas emerged as central themes symbolically displayed in the cere-
monies of the 2008 Olympics.236 

Lobbying by U.S. Corporate Interests 
In past years, the Chinese government had only limited involve-

ment with directly hiring lobbying firms in Washington, DC, to ad-
vocate for their preferred policies. Chinese officials preferred in-
stead to cultivate close personal relationships with influential U.S. 
political figures.237 Where lobbying was involved, the Chinese gov-
ernment preferred to encourage U.S. corporations and U.S. busi-
ness associations with a common interest in trade issues to act on 
its behalf. As one U.S. business executive said, ‘‘We used to get 
calls from the [Chinese] embassy almost every time there was some 
kind of anti-China measure on Capitol Hill. . . . It was like we had 
to put out fires for them.’’ 238 However, whatever China’s preferred 
policies may be, it is worth noting that U.S. corporations and trade 
associations engaged in such lobbying activity are acting in the 
pursuit of their own interests, which on many trade issues run par-
allel to the interests of China. 

VerDate Nov 24 2008 08:23 Nov 10, 2009 Jkt 052771 PO 00000 Frm 00316 Fmt 6601 Sfmt 6601 M:\USCC\2009\52771.XXX APPS06 PsN: 52771dk
ra

us
e 

on
 G

S
D

D
P

C
29

 w
ith

 K
1



303 

Pressure on U.S. Businessmen and 
China’s Bid for the Olympics 

One of the clearest public examples of lobbying activity on be-
half of the PRC by U.S. businessmen was revealed in the course 
of court proceedings in 2008, in which billionaire Las Vegas gam-
ing executive Sheldon Adelson described meetings in Beijing in 
early July 2001 with Qian Qichen, the PRC vice premier, and 
Liu Qi, the mayor of Beijing. These meetings took place in the 
context of Mr. Adelson’s ‘‘not leaving any friendship stone 
unturned’’ in hopes of ultimately obtaining licenses from the Chi-
nese government to open casinos in Macao, 239 and also took 
place immediately prior to the International Olympics Commit-
tee’s selection of the host city for the 2008 Olympics Games. 

According to the account provided by Mr. Adelson, these PRC 
officials asked him to exercise his influence with Members of 
Congress to help defeat a draft House resolution sponsored by 
the late Representative Tom Lantos (D–CA). This draft resolu-
tion, H.Con.Res.73, would have ‘‘[e]xpress[ed] the sense of Con-
gress that the 2008 Olympic Games should not be held in Beijing 
unless the Government of the People’s Republic of China re-
leases all political prisoners, ratifies the International Covenant 
on Civil and Political Rights, and observes internationally recog-
nized human rights.’’ 240 Mr. Adelson stated that in response to 
these requests from PRC officials, he called ‘‘four or five’’ Mem-
bers of Congress and requested information from them regarding 
the status of the resolution.241 The draft resolution had been re-
ported (amended) by the House Committee on International Re-
lations and placed on the House calendar in April 2001 but was 
never brought to the floor for a vote.242 

Washington-based business associations, such as the Business 
Roundtable and the U.S.-China Business Council, have in the past 
generally taken the lead in opposing legislation before Congress in-
tended to force the Chinese government to change its policies on 
trade and currency valuations.243 Other U.S. trade associations, 
such as the National Association of Manufacturers, have found 
themselves divided: Smaller member firms of the association have 
advocated tougher trade stances vis-á-vis China, while larger mem-
ber firms with interests in China have tended to support more con-
ciliatory positions.244 

However, some U.S. corporate leaders and trade associations 
have recently displayed a greater willingness to voice measured 
complaints about the trade policies of the Chinese government. For 
example, in testimony presented in early October 2009 to the U.S. 
government’s interagency Trade Policy Staff Committee, the presi-
dent of the U.S.-China Business Council presented a generally up-
beat picture of U.S.-China trade ties but did express concerns re-
garding the state of China’s compliance with trade commitments in 
areas such as intellectual property rights pertaining to pharma-
ceuticals; restrictions on market access for many U.S. goods, such 
as agricultural products; and barriers to foreign providers of serv-

VerDate Nov 24 2008 08:23 Nov 10, 2009 Jkt 052771 PO 00000 Frm 00317 Fmt 6601 Sfmt 6601 M:\USCC\2009\52771.XXX APPS06 PsN: 52771dk
ra

us
e 

on
 G

S
D

D
P

C
29

 w
ith

 K
1



304 

ices such as insurance, transportation, and financial services.245 
(For a fuller discussion of the status of the U.S.-China trade rela-
tionship, see chap. 1, sec. 1, of this Report, ‘‘The U.S.-China Trade 
and Economic Relationship’s Current Status and Significant 
Changes During 2009.’’) 

Direct Lobbying on Behalf of the Chinese Government and 
Chinese State-owned Firms 

In recent years, the Chinese central government—as well as pro-
vincial governments and large Chinese corporations and state- 
owned enterprises—have become more directly involved in retain-
ing U.S. lobbying firms to act on their behalf. Part of this change 
may be due to a relative weakening in the determination of some 
U.S. corporations and trade groups to press issues on behalf of 
China—spurred in part by splits between larger and smaller firms 
regarding the outsourcing of production to China and by a con-
tinuing lack of adequate intellectual property protection.246 How-
ever, some Chinese actors and investors also may feel an increas-
ing need for lobbying and public relations assistance to overcome 
U.S. concerns regarding the security implications of certain Chi-
nese state-backed investments. 

A watershed event appears to have been the controversy sur-
rounding the abortive 2005 attempt by the state-owned China Na-
tional Off-Shore Oil Corporation (CNOOC) to purchase the Cali-
fornia-based energy conglomerate Unocal. Officials of CNOOC and 
the Chinese government were surprised by the negative reaction to 
the deal within the United States, and CNOOC hired several lob-
bying and public relations firms—Akin Gump Strauss Hauer & 
Feld, BKSH & Associates, the Brunswick Group, and Public Strate-
gies—in pursuit of the deal.247 As part of a full-court press on the 
deal, employees of Akin Gump Strauss Hauer & Feld made con-
tacts with federal and state officials 250 times in a single one- 
month period as the sale was under consideration.248 Chevron Cor-
poration, CNOOC’s rival bidder in the purchase of Unocal, hired its 
own lobbyists and public relations companies to oppose the CNOOC 
purchase before Congress. Citing political pressures, CNOOC even-
tually dropped out of the bidding, and Chevron purchased Unocal 
for about $18 billion.249 

In terms of U.S. lobbying activity directly funded by the Chinese 
central government—to exclude lobbying activities performed by 
Chinese state-owned firms—there has been a significant increase 
in such activity from 2006 to 2008. (Full data for 2009 were not yet 
available as of the writing of this Report.) According to data from 
the U.S. Department of Justice’s database for disclosure filings 
under the Foreign Agents Registration Act, U.S.-based lobbying 
and public relations firms performing work on contracts directly for 
the government of the PRC earned at least $432,000 in 2006; 
$587,920 in 2007; and $1,230,932 in 2008.250 The full, actual fig-
ures will be higher, as not all payments to these firms are required 
to be reported. These activities included media and public relations 
work to improve China’s image in the United States, lobbying with 
Members of Congress and staff regarding trade issues of interest 
to the PRC, and providing counsel to the Chinese government re-

VerDate Nov 24 2008 08:23 Nov 10, 2009 Jkt 052771 PO 00000 Frm 00318 Fmt 6601 Sfmt 6601 M:\USCC\2009\52771.XXX APPS06 PsN: 52771dk
ra

us
e 

on
 G

S
D

D
P

C
29

 w
ith

 K
1



305 

garding the U.S. government’s policy-making process (see box 
below). 

Selected Examples of Lobbying Activity Performed on 
Behalf of the Chinese Government, 2005–2008 

2005 

The PRC Ministry of Commerce hires McDermott Will & 
Emery for legal services and to lobby against proposed restric-
tions on the imports of textile products from China. The firm is 
paid $514,940 for the six-month period ending November 30, 
2005.251 

The Chinese government hires the firm Patton Boggs to per-
form undisclosed lobbying services, primarily directed at Mem-
bers of the Senate Foreign Relations and the Senate Armed 
Services committees. The firm has 116 reported contacts with 
lawmakers or aides from July to December 2005 and is paid 
$22,000 per month for this period.252 

2006 

The Beijing Organizing Committee for the Games of the XXIX 
Olympiad contracts with Hill & Knowlton throughout 2006 for 
‘‘public relations communications and public relations counsel’’ 
related to the 2008 Olympics. (Amount of remuneration not dis-
closed.) 253 

Patton Boggs continues lobbying work on behalf of the PRC 
embassy, earning $264,000 for the year.254 

Hogan & Hartson provides counsel related to World Trade Or-
ganization (WTO) issues and performs lobbying services on be-
half of the Chinese government. The firm also represents the 
Liaoning provincial government in litigation. (Amount of remu-
neration not fully disclosed.) 255 

The firm Jones Day performs lobbying work on behalf of the 
Chinese embassy and advises the client on the status of draft 
legislation (related to tariff and intellectual property issues, 
human rights, Tibet, and Taiwan) that might affect U.S.-China 
relations. The firm earns $168,000 for the year.256 

2007 

Hill & Knowlton continues work with the Beijing Olympics 
Committee for public relations work related to the 2008 Olym-
pics. (Amount of remuneration not disclosed.) 257 

Patton Boggs performs lobbying work on behalf of the PRC 
embassy. The firm lobbies with the legislative branch, including 
holding discussions of ‘‘U.S.-China bilateral issues’’ and ‘‘trade 
and currency legislation.’’ The firm earns $198,000 in the first 
half of the year and $66,000 in the second half. 258 

VerDate Nov 24 2008 08:23 Nov 10, 2009 Jkt 052771 PO 00000 Frm 00319 Fmt 6601 Sfmt 6601 M:\USCC\2009\52771.XXX APPS06 PsN: 52771dk
ra

us
e 

on
 G

S
D

D
P

C
29

 w
ith

 K
1



306 

Selected Examples of Lobbying Activity Performed on 
Behalf of the Chinese Government, 2005–2008—Continued 

2007 

Hogan & Hartson performs lobbying work on behalf of the cen-
tral government of the PRC, providing ‘‘strategic advice and 
counsel’’ related to ‘‘the World Trade Organization’s negotiations 
and related matters.’’ The firm earns $143,920 for the first half 
of the year and an additional $273,947 for a six-month period 
ending in February 2008.259 

2008 

Patton Boggs continues lobbying work on behalf of the PRC 
embassy, contacting U.S. government officials and Congressional 
staffers on issues affecting U.S.-China relations. The firm earns 
a reported total of $418,000 for the year.260 

Hogan & Hartson continues lobbying work on behalf of the 
PRC central government on trade and other issues. The firm re-
ports earnings of $389,985 for the six-month period ending in 
August 2008.261 

Selected Examples of Lobbying Activity Performed on 
Behalf of Chinese State-owned and State-affiliated Firms, 

2005–2008 

2005 

The state-owned enterprise CNOOC hires several firms (Akin 
Gump Strauss Hauer & Feld; BKSH & Associates; the Bruns-
wick Group; and Public Strategies) in an unsuccessful attempt to 
purchase Unocal.262 Two of the most active are Public Strategies 
and Akin Gump Strauss Hauer & Feld, paid $669,909 and 
$3,159,166, respectively, for the six-month period ending Decem-
ber 31, 2005.263 

2006 

The Bank of China pays the firm Public Strategies $285,000 
for public relations work on its behalf, including ‘‘implementing a 
media plan . . . in conjunction with an initial public offering.’’ The 
firm is paid $255,687 for the second half of the year; remunera-
tion for the first half of the year not disclosed.264 

Lenovo Group, Ltd., spends $429,000 in the first half of 2006 
for lobbying efforts on its own behalf. A company lobbyist con-
tacts Members of Congress and multiple agencies of the execu-
tive branch in regards to multiple legislative initiatives involving 
U.S.-China trade issues.265 

VerDate Nov 24 2008 08:23 Nov 10, 2009 Jkt 052771 PO 00000 Frm 00320 Fmt 6601 Sfmt 6601 M:\USCC\2009\52771.XXX APPS06 PsN: 52771dk
ra

us
e 

on
 G

S
D

D
P

C
29

 w
ith

 K
1



307 

Selected Examples of Lobbying Activity Performed on 
Behalf of Chinese State-owned and State-affiliated Firms, 

2005–2008—Continued 

2007 

Hogan & Hartson registers as a lobbyist performing work on 
behalf of the Hangzhou Zhongce Rubber Company, a tire and 
rubber company in which the largest shareholder is the 
Hangzhou Provincial Government. Specific services provided, 
and the amount of remuneration, are not publicly disclosed.266 

Vinson & Elkins LLP provides legal advice and briefing mate-
rials, and makes contacts with U.S. government officials on be-
half of the China Chamber of Commerce of Metals, Minerals and 
Chemicals Importers and Exporters, earning $40,000 for the 
year.267 

2008 

International Government Relations Group registers as a lob-
byist for Huawei Technologies Company, Ltd., to perform lob-
bying on trade and tax issues. (Amount of remuneration not dis-
closed.) 268 

However, despite such a significant increase in recent years, the 
Chinese government’s direct sponsorship of lobbying activities re-
mains relatively modest in contrast with the efforts of many other 
foreign governments. By way of comparison, Barbour Griffiths & 
Rogers, one of 12 U.S. firms retained by Taiwan, received pay-
ments of $1.5 million for services on behalf of Taiwan’s government 
in 2006.269 In all, Taiwan’s government paid U.S. firms $2,993,230 
for lobbying services in 2007 and $2,550,457 in 2008.270 In 2008, 
some of the biggest lobbying sponsors spent amounts that signifi-
cantly eclipsed those of either the PRC or Taiwan: The United Arab 
Emirates spent $11 million, the United Kingdom spent $6 million, 
and Japan and Turkey each spent $4 million.271 

VerDate Nov 24 2008 08:23 Nov 10, 2009 Jkt 052771 PO 00000 Frm 00321 Fmt 6601 Sfmt 6601 M:\USCC\2009\52771.XXX APPS06 PsN: 52771dk
ra

us
e 

on
 G

S
D

D
P

C
29

 w
ith

 K
1



308 

Figure 1: Lobbying Efforts on Behalf of the 
PRC Government by U.S. Firms, 1995–2008 

Note: Significant spike in lobbying activity in 2005 assessed to be related primarily to the 
abortive effort by the PRC state-owned firm China National Offshore Oil Company to purchase 
the U.S. energy firm Unocal 76. 

Source: Data compiled by Commission staff from Reports of the Attorney General to the Con-
gress of the United States on the Administration of the Foreign Agents Registration Act of 1938 
(Washington, DC: 1995–2008). 

Conclusions 

• The Chinese government is directly engaged in promoting its 
preferred propaganda narratives to foreign audiences and has an 
extensive bureaucracy dedicated to work in this area. The inter-
national propaganda messages of the government are similar in 
most respects to those for a Chinese audience—emphasizing Chi-
na’s economic growth, China’s desire for a peaceful international 
system, and China’s ‘‘stability’’ under CCP leadership. 

• To its domestic audience, the Chinese government promotes the 
message that China is under attack from hostile forces abroad. 
Many figures within both the Chinese government and the public 
express a sense of frustration that the western media presents 
unfair portrayals of China and state that China therefore needs 
more effective international communication tools to counter such 
‘‘attacks.’’ 

• The Chinese government views effective foreign propaganda as 
an essential tool of state power and is significantly increasing the 
level of effort and resources devoted to China’s state-sponsored 
foreign language media outlets. Some of these efforts may also 
assume the form of nominally ‘‘independent’’ news outlets in 
which the Chinese government or Chinese state-owned firms ex-
ercise considerable influence behind the scenes. 

• The Chinese government actively seeks to influence the com-
mentary about China and U.S.-China relations that comes from 
U.S. academics and think tanks. This takes the form of providing 

VerDate Nov 24 2008 08:23 Nov 10, 2009 Jkt 052771 PO 00000 Frm 00322 Fmt 6601 Sfmt 6601 M:\USCC\2009\52771.XXX APPS06 PsN: 52771 C
4S

2F
ig

1.
ep

s

dk
ra

us
e 

on
 G

S
D

D
P

C
29

 w
ith

 K
1



309 

both positive rewards to ‘‘friendly’’ scholars—such as preferred 
access to interviews and documents—as well as taking punitive 
actions such as denying visas for academics who anger Beijing. 
These rewards and punishments offer the Chinese government 
leverage over the careers of foreign scholars and thereby encour-
age a culture of academic self-censorship. 

• In recent years, U.S. public relations and lobbying firms have 
played a more prominent role in Beijing’s efforts to improve its 
image and advocate for its preferred policies. The advice of west-
ern public relations firms has helped to shape the messages that 
the Chinese government presents to international audiences. 
However, China’s use of direct lobbying in the United States is 
still limited in scale compared to the efforts of many other coun-
tries. 

VerDate Nov 24 2008 08:23 Nov 10, 2009 Jkt 052771 PO 00000 Frm 00323 Fmt 6601 Sfmt 6601 M:\USCC\2009\52771.XXX APPS06 PsN: 52771dk
ra

us
e 

on
 G

S
D

D
P

C
29

 w
ith

 K
1


