
(269) 

CHAPTER 4: 
CHINA’S MEDIA AND 

INFORMATION CONTROLS— 
THE IMPACT IN CHINA AND 

THE UNITED STATES 
SECTION 1: FREEDOM OF 

EXPRESSION IN CHINA 

‘‘The Commission shall investigate and report exclusively on— 
. . . 

‘‘FREEDOM OF EXPRESSION—The implications of restrictions 
on speech and access to information in the People’s Republic of 
China for its relations with the United States in the areas of 
economic and security policy. . . .’’ 

Introduction 

In the run-up to the 2008 Beijing Olympic Games, both inter-
national pressure and a concern for China’s image prompted the 
Chinese government to announce a set of reforms that relaxed 
some restrictions for foreign journalists. Some journalists and civil 
society organizations have asserted that these reforms amounted 
only to the illusion of media liberalization, 1 as the Chinese govern-
ment has employed new techniques for controlling or ‘‘guiding’’ 
flows of publicly available information. And when propaganda au-
thorities and Chinese government officials deem an issue to be 
‘‘sensitive,’’ 2 the reforms are substantively ignored. 

Although the Internet has provided a venue for discussion of sen-
sitive issues, the Chinese government maintains the world’s most 
sophisticated system for controlling Web content. Recently, in-
creased government concerns about the Internet’s potential to en-
able mass protests, or to embarrass government officials through 
revelations of malfeasance, have prompted the government to em-
ploy controversial new methods for Internet control. These methods 
have included the introduction of the ‘‘Green Dam Youth Escort’’ 
filtering software in May 2009. The reversal of the government’s 
original decision to mandate the installment of this software re-
veals that the government’s media policies may, to a limited de-
gree, be affected by public opinion. 

Public health emergencies that became international problems as 
a result of China’s media and information control practices illus-

VerDate Nov 24 2008 08:23 Nov 10, 2009 Jkt 052771 PO 00000 Frm 00283 Fmt 6601 Sfmt 6601 M:\USCC\2009\52771.XXX APPS06 PsN: 52771dk
ra

us
e 

on
 G

S
D

D
P

C
29

 w
ith

 K
1



270 

trate how such policies may have a direct and detrimental impact 
on U.S.-China relations. Finally, the involvement of U.S. companies 
in Chinese Internet censorship has been an issue of concern and 
controversy in the United States during the past several years, and 
legislative initiatives and a voluntary industry code of ethics have 
both been proposed to address this situation. This section will dis-
cuss the means that China uses to restrict foreign and Chinese 
journalists, the controls that China places on promulgating ‘‘sen-
sitive’’ news stories, the Internet’s challenges to these restrictions 
and controls, China’s system for managing the use of the Internet, 
and the role of U.S. companies in handling China’s information 
control efforts. 

The Impact of Recent Media Reforms on Reporting Condi-
tions for International Journalists in China 

In January 2007, amid increased international scrutiny and pres-
sure for greater media freedom in the run-up to the 2008 Summer 
Olympic Games in Beijing, the Chinese Ministry of Foreign Affairs 
announced a series of media reforms.3 These reforms, which were 
initially intended to be temporary, lifted restrictions on the ability 
of foreign journalists to travel throughout China and to interview 
Chinese citizens without official permission.4 After the conclusion 
of the Olympic Games, there was a period of uncertainty as to 
whether these policies would continue; however, during a hastily 
organized press conference convened 15 minutes before the regula-
tions originally were set to expire at midnight on October 17, 2008, 
the Chinese Ministry of Foreign Affairs announced that the re-
forms would be made permanent.5 

These reforms have resulted in modest improvements in the re-
porting climate for foreign journalists in China, but the Chinese 
government’s selective implementation of these policies and use of 
alternative means for impeding the work of foreign journalists have 
significantly reduced their potential benefits.6 Phelim Kine, Asia 
research associate at Human Rights Watch, testified that ‘‘the Chi-
nese government is giving something on paper with regards to a 
new freedom while undermining the ability of journalists to really 
be able to take advantage of those freedoms.’’ 7 

For example, the central government has restricted journalists’ 
travel to certain regions in an attempt to reduce coverage of spe-
cific ‘‘sensitive’’ issues.8 In fact, a Foreign Correspondents’ Club of 
China’s survey of 57 of its members revealed 100 instances of jour-
nalists restricted from entering public places in the year following 
the 2008 Summer Olympic Games in Beijing.9 This was the case 
in the lead-up to the one-year anniversary of the May 12, 2008, 
earthquake in Sichuan Province, when numerous journalists re-
ported that they were detained, harassed, and intimidated as they 
attempted to report from the earthquake zone.10 

More recently, in August 2009, provincial officials from Shaanxi 
Province harassed and turned away a BBC correspondent, stating 
that ‘‘the central government has its rules, and we have ours.’’ 11 
Officials at some levels of the Chinese government have simply ig-
nored the January 2007 media reforms when they could be politi-
cally damaging. 

VerDate Nov 24 2008 08:23 Nov 10, 2009 Jkt 052771 PO 00000 Frm 00284 Fmt 6601 Sfmt 6601 M:\USCC\2009\52771.XXX APPS06 PsN: 52771dk
ra

us
e 

on
 G

S
D

D
P

C
29

 w
ith

 K
1



271 

Assaults against foreign journalists remain a problem. For exam-
ple, on September 18, 2009, authorities stormed the Beijing hotel 
room of three correspondents from Japan’s Kyodo News Agency 
who were covering a rehearsal for the October 1 National Day Pa-
rade, attacked the reporters, and damaged their equipment.12 
Other foreign journalists have reported experiencing a less violent 
form of harassment from Chinese officials.13 For example, on the 
20th anniversary of the June 4, 1989, Tiananmen Square mas-
sacre, plainclothes police used umbrellas to obstruct the cameras of 
foreign reporters from CNN, BBC, and Agence France-Presse re-
porting from Tiananmen Square.14 Although this type of harass-
ment is not as physically threatening to the journalist, it has been 
a successful means of impeding effective reporting.15 

Pressure on Chinese News Assistants and Interviewees 
The Chinese government has undermined journalists’ ability to 

report by pressuring and influencing the Chinese news assistants 
and sources who contribute to foreign journalists’ work on sensitive 
issues.16 On February 13, 2009, the Chinese government issued a 
code of conduct for foreign correspondents’ Chinese news assistants 
that forbids the news assistants and translators from engaging in 
‘‘independent reporting’’ and obliges them to spread ‘‘positive infor-
mation.’’ 17 One Chinese news assistant told Human Rights Watch, 
‘‘I won’t do stories about forced evictions anymore because there is 
a chance that there will be thugs there and I will be beaten. I will 
be the Chinese guy [with a foreign reporter], so I’ll be a target.’’ 18 
Authorities often directly contact Chinese news assistants and 
translators to warn them not to publicize news before it appears in 
state media.19 Phelim Kine of Human Rights Watch said, ‘‘That in-
tensified pressure appears designed to maintain a veneer of free-
dom for foreign journalists while seriously undermining their ca-
pacity to report effectively.’’ 20 

Foreign journalists are finding that Chinese citizens may be less 
willing to cooperate than in the past. According to Madeline Earp, 
Asia research associate at the Committee to Protect Journalists, 
there is a rising sense of antiwestern nationalism and a widely 
shared perception—reinforced by messages in the People’s Republic 
of China’s (PRC) media—that foreign journalists have an ‘‘anti- 
China’’ bias. This perception has prompted many Chinese citizens 
to greet foreign journalists with suspicion or hostility.21 In some in-
stances, Chinese citizens may abstain from participating in inter-
views because they fear punitive action by the Chinese govern-
ment, particularly when ‘‘sensitive’’ issues are involved. For exam-
ple, the Christian Science Monitor has reported that Uighurs in 
Urumqi are ‘‘too terrified of the government to say anything’’ to for-
eign journalists about the riots that occurred there in July 2009.22 
Thus, while promises to permit foreign journalists greater latitude 
in conducting interviews with ordinary citizens may sound like a 
significant advance in press freedoms, the absence of an environ-
ment in which citizens are willing to speak openly to journalists 
has limited the potential improvements in the actual quality of in-
formation available about social conditions in China. 

VerDate Nov 24 2008 08:23 Nov 10, 2009 Jkt 052771 PO 00000 Frm 00285 Fmt 6601 Sfmt 6601 M:\USCC\2009\52771.XXX APPS06 PsN: 52771dk
ra

us
e 

on
 G

S
D

D
P

C
29

 w
ith

 K
1



272 

The Environment for Chinese Journalists 

Tight Restrictions Remain on the Chinese Media 
The Chinese government’s promises of greater press freedom did 

not extend to China’s own journalists, and China maintains one of 
the world’s most controlled media systems. According to 2009 
rankings of press freedom compiled by Freedom House, China 
ranks 181 out of 195 countries evaluated.23 Furthermore, according 
to the Committee to Protect Journalists, China’s 28 reporters jailed 
as of December 1, 2008, represent the largest number for any sin-
gle country.24 

The Chinese Communist Party’s (CCP) Central 
Propaganda Department 

The Chinese Communist Party’s propaganda and information 
control efforts are aimed at minimizing the public’s exposure to 
information deemed harmful to the ruling position of the CCP 
and proactively engaging the public with positive propaganda in 
order to ‘‘guide’’ public opinion.25 The principal organization 
managing this endeavor is the Chinese Communist Party’s Cen-
tral Propaganda Department (hereafter ‘‘Propaganda Depart-
ment’’), a secretive organization that maintains a presence at the 
national, provincial, and local levels of China’s government and 
media institutions.26 

The Propaganda Department wields power through its guiding 
role in promulgating the overall ideological direction of Com-
munist Party institutions; in establishing authority over per-
sonnel appointments; in having the ability to suppress informa-
tion and establish official narratives through directives to media 
officials; and in its power to allocate and terminate licenses and 
contracts for media outlets.27 Propaganda officials use these 
channels of influence to communicate the latest CCP policies; up-
date news agencies with the ‘‘correct’’ vocabulary and termi-
nology to use with regard to certain issues; inform editors about 
which stories to promote and which to avoid; and guide news 
agencies’ coverage of sensitive issues and crises.28 Reporters and 
editors who stray too far from the norms established by the 
Propaganda Department do so at the risk of being demoted, 
fired, or imprisoned.29 

The reporting climate in China is especially hazardous for jour-
nalists who report on ‘‘sensitive’’ political issues or investigate alle-
gations of corruption at the local level.30 Several Chinese journal-
ists reported that their cars were smashed by people using iron 
bars and hammers while the journalists were attempting to report 
on the July 2009 riots in Xinjiang.31 On September 1, 2009, 
Guangzhou Daily reported that a reporter was thrown to the 
ground and beaten for 10 minutes by security guards when he at-
tempted to take photos of a crime scene in Guangdong, the prov-
ince’s third attack on the press in two months.32 Chinese investiga-
tive reporters who seek to expose official corruption face ‘‘a climate 
of impunity for local officials who attack journalists.’’ 33 

VerDate Nov 24 2008 08:23 Nov 10, 2009 Jkt 052771 PO 00000 Frm 00286 Fmt 6601 Sfmt 6601 M:\USCC\2009\52771.XXX APPS06 PsN: 52771dk
ra

us
e 

on
 G

S
D

D
P

C
29

 w
ith

 K
1



273 

Limited Improvements in Chinese Media Freedom 
While the overall picture for press freedom in China is not good, 

certain areas have improved, partly as a result of the commer-
cialization of China’s media sector over the past several decades. 
Editors’ selection of stories on the basis of what will sell has re-
sulted in an increased number of reports about topics that appeal 
to their target audiences.34 Media commercialization also has led 
to a ‘‘new ethos of professionalism’’ among Chinese journalists, and 
publications such as the Southern Metropolitan News, Southern 
Weekend, and Caijing magazine have encouraged reporters to test 
the boundaries of the central government.35 

Judy Polumbaum, professor of communications at the University 
of Iowa, testified to the Commission that this new professionalism 
has increased the extent and quality of investigative reporting on 
social problems such as corruption. She also noted that the foreign 
press now closely watches Chinese media for important stories, 
stating that much of the ‘‘best foreign reporting [now] hinges on the 
best domestic Chinese reporting.’’ 36 Several investigative stories 
have had a major impact in China, such as the reports about the 
poor construction of school buildings in Sichuan Province that con-
tributed to the deaths of scores of children during the 2008 earth-
quake.37 However, the subsequent clampdown on reporting about 
the school construction problem 38 has demonstrated the Chinese 
government’s willingness and capability to monopolize discussion 
on sensitive issues or to silence discussion of certain topics entirely 
when it feels that they pose a threat to Communist Party rule. 

‘‘State Secrets’’ in China 

The Chinese government has employed vaguely defined state 
secrets laws to detain and imprison dissident journalists and ac-
tivists.39 The definition of a ‘‘state secret’’ is both ambiguous and 
highly elastic. State secrets can include common economic and 
sociological data, such as the numbers of workers laid off from 
state enterprises, or statistics regarding prisoners in ‘‘reeduca-
tion through labor’’ facilities. ‘‘State secrets’’ can also encompass 
arbitrary and retroactive classification of nearly anything that 
portrays the government in a negative light.40 Evidence in state 
secrets cases can be treated as classified information, the pro-
ceedings are held behind closed doors, and journalists can be de-
tained for extended pretrial periods.41 A revised draft state se-
crets law was unveiled in July 2009 by China’s National People’s 
Congress, but the new law would do little to clarify the vague 
and expansive definitions of what may be classified as a ‘‘state 
secret.’’ 42 Instead, the new law focuses on ‘‘strengthening rules 
for protecting secrets and supervising their use within govern-
ment institutions . . . there is no attempt to narrow the expansive 
scope of state secrets.’’ The revised law still allows for ‘‘classifica-
tion of information that if leaked would negatively impact one of 
several vague national interests, such as ethnic unity and social 
stability . . . [Chinese courts have also endorsed] prosecutions 
where the accused ‘should have known’ that an unlabelled docu-
ment sent abroad would have an impact on state interests.’’ 43 

VerDate Nov 24 2008 08:23 Nov 10, 2009 Jkt 052771 PO 00000 Frm 00287 Fmt 6601 Sfmt 6601 M:\USCC\2009\52771.XXX APPS06 PsN: 52771dk
ra

us
e 

on
 G

S
D

D
P

C
29

 w
ith

 K
1



274 

‘‘State Secrets’’ in China—Continued 

The arbitrary and politicized invocation of ‘‘state secrets’’ was 
observable in the June 2009 arrests in Gansu Province of anti-
nuclear campaigner Sun Xiaodi and his daughter, who were de-
tained on charges of ‘‘divulging state secrets abroad’’ for publi-
cizing information about radioactive contamination at a uranium 
mine. Mr. Sun and his daughter were both sentenced to ‘‘reedu-
cation through labor’’ at a prison camp.44 

The arbitrary and politicized handling of ‘‘state secrets’’ may 
also affect the business world, as seen in the July 2009 arrests 
in Shanghai of Stern Hu, a senior representative of the Aus-
tralian mining company Rio Tinto and a naturalized Australian 
citizen of Chinese origin, and three local Chinese employees of 
Rio Tinto. Chinese officials initially stated that the Rio Tinto em-
ployees had ‘‘stolen state secrets which [have] greatly damaged 
China’s economic security.’’ 45 Chinese press outlets subsequently 
claimed that Rio Tinto company computers were found to contain 
information regarding the status of individual steel mills in 
China, such as production schedules, projected sales and pur-
chases, and raw material stocks.46 Amid international criticism, 
the Chinese government backed away from initial indications 
that the Rio Tinto employees would be charged with espionage 
and violation of China’s vaguely defined ‘‘state secrets’’ law. The 
Chinese government charged the four on August 11 with com-
mercial bribery and trade secrets infringement.47 As of the writ-
ing of this Report, the case has yet to be adjudicated. 

Control of Information Regarding ‘‘Sensitive’’ News Stories 
in China 

Economic Propaganda in China 

The Chinese government considers the economy to be an ex-
tremely sensitive issue, because the Communist Party bases much 
of its legitimacy on the ability to maintain robust levels of economic 
growth. The central government uses official media outlets to prop-
agate narratives of national macrolevel economic success as well as 
to present stories of common citizens who have benefited greatly 
from economic reform. Such examples include profiles of workers 
laid off from state-owned enterprises who subsequently found good- 
paying jobs in other fields of work.48 State-owned media outlets 
proactively report and publish in support of government positions 
and seek to refute any criticism of the government’s economic poli-
cies.49 The official media also actively promotes the government’s 
official economic statistics on matters such as unemployment lev-
els, retail sales, and gross domestic product (GDP) growth, even 
though journalists are restricted from investigating the reliability 
of such information.50 

The PRC’s economic propaganda messages for foreign audiences 
emphasize China’s attractiveness as a destination for investment 
and also seek to restrict information about social problems that 
might raise concerns among foreign investors. (For more on this 

VerDate Nov 24 2008 08:23 Nov 10, 2009 Jkt 052771 PO 00000 Frm 00288 Fmt 6601 Sfmt 6601 M:\USCC\2009\52771.XXX APPS06 PsN: 52771dk
ra

us
e 

on
 G

S
D

D
P

C
29

 w
ith

 K
1



275 

topic, see chap. 4, sec. 2, of this Report, ‘‘China’s External Propa-
ganda and Influence Operations.’’) However, according to testimony 
provided to the Commission by Victor Shih, professor of political 
science at Northwestern University, the Chinese government also 
understands investors’ crucial need for accurate international eco-
nomic and financial news and has relaxed information controls in 
that realm to a limited degree.51 Business media in China, such as 
Caijing, 21st Century Business Herald, and Economic Observer, 
now publish financial and economic news from more objective per-
spectives.52 In one example cited by Dr. Shih, these media have 
published articles that expressed major skepticism when the cen-
tral government claimed that urban wages in China had increased 
significantly.53 Additionally, these media sometimes publish the 
opinions of, and interviews with, foreign economists and govern-
ment officials, even if their views contradict Chinese official pol-
icy.54 These media generally maintain a stance that is sympathetic 
to the Chinese government, but the opposing perspective is still re-
ported.55 

It remains to be seen whether China’s bolder print publications 
will able to maintain their more independent reporting on economic 
and political issues. The magazine Caijing has been frequently 
cited by many experts on the Chinese media as one of the publica-
tions most willing to tackle sensitive issues such as corruption or 
to question certain aspects of government policy. However, in Octo-
ber 2009 Caijing’s general manager Wu Chuanhui, along with 60 
to 70 of the magazine’s staff, resigned as a result of a struggle over 
editorial control of the magazine. The magazine’s publisher report-
edly asked that it ‘‘focus more on finance and the economy, and 
leave politics more on the side.’’ 56 

China’s media coverage of the current global financial crisis has 
primarily been aimed at promoting a narrative of the government’s 
ability to guide the country smoothly through the crisis and to re-
fute arguments that China has a partial role in its origins.57 Chi-
nese media outlets have been extremely critical of the failings of 
U.S. and U.K. (United Kingdom) government regulation and overly 
relaxed monetary policies.58 Chinese state media have also focused 
attention on the U.S. government’s budget deficit and on refuting 
claims that China’s exchange rate policies may have exacerbated 
global economic imbalances and might therefore be partially re-
sponsible for the global economic recession.59 (For further discus-
sion of China’s role in these matters, see chap. 1, sec. 2, of this Re-
port, ‘‘China’s Role in the Origins of the Global Financial Crisis, 
and China’s Response.’’). 

‘‘Sensitive’’ Anniversaries in 2009 
Anniversaries of protest movements, as well as any events that 

allow for large public gatherings, have always been viewed with 
concern by the CCP. In 2009, the Chinese government sought to 
control media coverage on these ‘‘sensitive’’ dates.60 While foreign 
journalists were obstructed in reporting from Tiananmen Square 
on June 4, many Chinese journalists considered the anniversary of 
the Tiananmen Square massacre to be an unofficial ‘‘vacation’’ and 
refrained from reporting anything negative until the anniversary 
passed, even on stories unrelated to the 1989 crackdown.61 Foreign 

VerDate Nov 24 2008 08:23 Nov 10, 2009 Jkt 052771 PO 00000 Frm 00289 Fmt 6601 Sfmt 6601 M:\USCC\2009\52771.XXX APPS06 PsN: 52771dk
ra

us
e 

on
 G

S
D

D
P

C
29

 w
ith

 K
1



276 

reporters were barred from Tibet during the weeks surrounding the 
one-year anniversary of the March 2008 riots in the region.62 In 
preparation for the 60th anniversary of the PRC’s founding on Oc-
tober 1, the Chinese government prohibited journalists from report-
ing on military parade rehearsals, conducting interviews, or taking 
photographs in Tiananmen Square prior to the event.63 

The July 2009 Riots in Xinjiang, and ‘‘Flooding the Zone’’ 
China’s media strategy in the aftermath of the July 2009 riots 

in Xinjiang Province marked a drastic departure from its handling 
of the March 2008 riots in Tibet.64 Many Chinese officials now ap-
pear to believe that shutting journalists out in a postcrisis situa-
tion may make that action a large part of the story in and of itself. 
Therefore, China has begun to employ new controls over the flow 
of information.65 In contrast to its actions after the riots in Tibet, 
in July 2009 the Chinese government welcomed journalists to 
Urumqi following the crisis, set up press centers, and inundated 
journalists with information to ‘‘keep journalists busy with good in-
formation so that they would not get busy with rumors,’’ according 
to Stephen Dong Guanpeng, director of the Global Journalism In-
stitute at Tsinghua University and a media advisor to China’s 
State Council.66 Chinese security forces also protected foreign cor-
respondents in Xinjiang rather than harassing them, as they did 
just over a year earlier in Tibet.67 The government organized offi-
cial tours to propagate the official narrative that the riots were in-
cited by separatist terrorists.68 According to one witness who testi-
fied before the Commission in April, such measures are part of a 
new effort to ‘‘flood the zone’’ with information sympathetic to the 
government’s point of view.69 

Obtaining objective information remained difficult for several 
reasons: First, the majority of the city’s residents were afraid to 
talk to journalists; 70 and second, the Chinese government was 
quick to shut down the Internet, block Twitter, and cleanse Inter-
net search engines of unofficial accounts of the violence, thereby 
cutting journalists off from tools that are essential for modern re-
porting.71 The official response to the crisis illustrated that the 
Chinese government is placing a higher priority on conveying its 
message in a timely manner and demonstrated a strategy of pro-
viding foreign journalists with perceived increased access while re-
stricting their ability to take advantage of it.72 

Public Health Emergency Cover-ups: The San Lu Tainted 
Milk Scandal 

The San Lu tainted milk scandal demonstrates how Chinese gov-
ernment attempts to cover up official corruption or corporate mal-
feasance can have dangerous consequences and potentially exacer-
bate public health emergencies. The scandal occurred as a result of 
two seemingly unrelated government policies in the run-up to the 
2008 Beijing Olympic Games: First, the Central Propaganda De-
partment instructed Chinese media to refrain from reporting on 
‘‘sensitive’’ issues, specifically including food safety issues; and sec-
ond, the Chinese government pressured producers of staple food 
products and other basic commodities to avoid price increases that 
might threaten ‘‘social stability’’ during such a sensitive time pe-

VerDate Nov 24 2008 08:23 Nov 10, 2009 Jkt 052771 PO 00000 Frm 00290 Fmt 6601 Sfmt 6601 M:\USCC\2009\52771.XXX APPS06 PsN: 52771dk
ra

us
e 

on
 G

S
D

D
P

C
29

 w
ith

 K
1



277 

riod.73 In order to maximize profits, some dairy farmers and food 
distributers began to add melamine, a toxic industrial chemical 
that produces artificially high protein readings in product testing, 
to their dairy products in order to conceal the widespread dilution 
of milk products as a cost-cutting, or profit-increasing, measure. 

Melamine contamination in milk products reached harmful, even 
deadly, levels by the end of 2007. The products of San Lu, one of 
China’s largest dairy companies, were particularly affected, and by 
December 2007 the company was receiving complaints about its 
products causing children to become sick. Customers were offered 
money and boxes of formula to keep quiet.74 The local government 
in Shijiazhuang, Hebei Province, where San Lu is headquartered, 
forbade media discussion of the complaints. The local government 
also failed to inform provincial or central health authorities and al-
lowed those implicated to continue production of melamine-con-
taminated products through August 2008.75 In June 2008, the PRC 
Ministry of Health was alerted to large numbers of babies suffering 
from kidney problems after drinking San Lu milk but did nothing. 

In August 2008, Fonterra, a New Zealand company that formerly 
owned 43 percent of San Lu, 76 was notified about the melamine 
contamination, and a trade recall of San Lu products was con-
ducted privately, with distributors being told to take San Lu prod-
ucts off shelves and replace them with new shipments, with little 
or no explanation.77 Children continued to become ill, and when 
the story finally broke into the public domain in September 2008, 
propaganda directives were issued instructing media not to criticize 
the government’s role in the handling of the scandal and to follow 
the Xinhua version of the story. San Lu offered 3 million renminbi 
(RMB) (approximately $439,000) in ‘‘public relations’’ payments to 
Chinese Web portals to screen or black out negative information on 
the company.78 

Per official Chinese figures, more than 279,000 infants were af-
fected with problems such as kidney stones, and six infants died. 
However, these figures were likely kept artificially low for political 
reasons, and many more families came forward saying their chil-
dren had died from drinking San Lu baby formula.79 San Lu Chief 
Executive Officer Tian Wenhua and four directors were arrested 
and sentenced in a one-day, closed trial for selling ‘‘fake or shoddy 
products.’’ 80 No one else involved with San Lu milk production or 
the Ministry of Health was held accountable. 

Citizen Initiatives for Political Reform: The Case of 
Charter 08 

Charter 08 is a citizens’ manifesto that was introduced in China 
on December 9, 2008, the eve of the 60th anniversary of the United 
Nations’ (UN) introduction of the Universal Declaration of Human 
Rights. Charter 08, drafted by several dozen Chinese intellectuals 
and signed by nearly 10,000 supporters throughout the country, 
called for sweeping political reforms, including ‘‘constitutional de-
mocracy, human rights, rule of law, and a republican government 
that observes the tri-partite separation of powers.’’ 81 Inspired by 
the example of Charter 77, a 1977 manifesto on political reform 
issued by dissident intellectuals in Czechoslovakia, Charter 08 is a 
strong public statement seeking an end to one-party rule.82 

VerDate Nov 24 2008 08:23 Nov 10, 2009 Jkt 052771 PO 00000 Frm 00291 Fmt 6601 Sfmt 6601 M:\USCC\2009\52771.XXX APPS06 PsN: 52771dk
ra

us
e 

on
 G

S
D

D
P

C
29

 w
ith

 K
1



278 

The ruling CCP views calls for democratic reform as a funda-
mental threat to its ruling position and to the security and cohe-
sion of China itself. The CCP treated Charter 08 as an attempt to 
diminish its control over both the Chinese government and the Peo-
ple’s Liberation Army—and, therefore, a direct challenge to the 
PRC’s authoritarian political system and the CCP’s hold on power. 
The Chinese government’s immediate response to the release of 
Charter 08 was therefore predictable: to identify, interrogate, and 
detain the charter’s 303 original signatories. Chinese officials raid-
ed the homes of numerous organizers, confiscating books, com-
puters, bank information, notebooks, and papers. According to 
Charter 08’s organizers, Chinese police met with all of the charter’s 
303 original signers for ‘‘chats’’ in order to uncover information 
about the charter’s organization and to attempt to dissuade its fol-
lowers from engaging in similar activities in the future. Liu Xiaobo, 
one of the more famous signatories of Charter 08, was physically 
detained by police on December 8, 2008, and held at an undisclosed 
location until June 23, 2009, when he was charged with ‘‘inciting 
subversion of state power.’’ According to Perry Link, professor of 
Comparative Literature and Foreign Languages, University of Cali-
fornia-Riverside, the detention of Mr. Liu was a clear attempt to 
intimidate anyone else who has signed, or is considering signing, 
Charter 08.83 

Around the world, Charter 08 received significant attention from 
news agencies, but inside China the topic has been banned from 
the state-controlled press and purged from the Internet.84 Accord-
ing to Professor Link, a Google.cn search for ‘‘Charter 08’’ yielded 
several hundred thousand results in early January but came up 
empty following the purge.85 There has been virtually no mention 
of Charter 08 in China’s print media. The few publications that 
could be construed as references to the charter are indirect, do not 
mention Charter 08 by name, and have not been widely publicized. 
According to Professor Link, ‘‘We know that the media silence is 
not mere oversight or indifference, because there is powerful evi-
dence that Charter 08 has drawn the attention of China’s rulers, 
who have taken measures to repress it.’’ 86 

According to Professor Link, there are two probable reasons why 
the Chinese government withheld comment about Charter 08. 
First, the central government understands that the ideas expressed 
in the manifesto are attractive to many Chinese citizens and dif-
ficult to refute. The Chinese government also understands from 
past experience that attempts to refute movements in support of 
human rights and democracy easily can backfire. The second factor 
inhibiting the Chinese government’s ability to refute Charter 08 is 
Beijing’s insistence that it has a meaningful constitution and that 
it is, in fact, already a ‘‘people’s democracy.’’ As Professor Link stat-
ed, ‘‘Even as the Chinese government criticizes [calls for democratic 
reform], it needs to pretend that it is, in fact, democratic.’’ 87 

Sensitive International Political Events: The June 2009 
Iranian Elections 

Since the fall of the Soviet Union and continuing through the 
course of nonviolent ‘‘people power’’ protests that have challenged 
authoritarian post-Soviet regimes—the ‘‘Orange Revolution’’ in 

VerDate Nov 24 2008 08:23 Nov 10, 2009 Jkt 052771 PO 00000 Frm 00292 Fmt 6601 Sfmt 6601 M:\USCC\2009\52771.XXX APPS06 PsN: 52771dk
ra

us
e 

on
 G

S
D

D
P

C
29

 w
ith

 K
1



279 

Ukraine, the ‘‘Rose Revolution’’ in Georgia, and the ‘‘Tulip Revolu-
tion’’ in Kyrgyzstan—the CCP has maintained a deep sense of anx-
iety regarding these ‘‘color revolutions.’’ 88 Some Chinese bloggers 
drew comparisons between the demonstrations in Tehran with Chi-
na’s own large-scale protests in 1989.89 As a result of such factors, 
the disputed July 2009 elections in Iran and the large-scale pro-
tests that followed in their wake attracted considerable attention 
from Chinese propaganda authorities. 

After a week of relatively open reporting on the elections and 
protests, the Chinese government began to clamp down on media 
coverage of, and Internet discussion about, Iran.90 The Washington 
Post reported that tens of thousands of comments about Iran were 
deleted from Chinese online discussion boards.91 China’s propa-
ganda authorities issued a directive banning news editors and col-
umnists from ‘‘criticizing or commenting on the Iranian govern-
ment’s latest measures to control the disorder’’ and prohibiting any 
news agency other than Xinhua and People’s Daily from publishing 
reports on the elections.92 

Official media began to publish editorials supporting Iranian 
President Mahmoud Ahmadinejad’s victory and criticizing the reac-
tions of western governments.93 The editorials claimed that west-
ern governments were using social-networking applications, such 
as Twitter, to interfere in Iran’s ‘‘internal affairs’’ and further 
claimed that news services such as BBC and Voice of America are 
merely ‘‘Western government mouthpieces.’’ 94 Additionally, the 
Chinese press portrayed Twitter in a negative light, claiming that 
it was ‘‘undemocratic’’ and used to spread false information.95 

The Chinese state media also sympathetically echoed statements 
from the Iranian government and slanted coverage to make asser-
tions that the unrest in Iran was supported by western intelligence 
agencies intent on covertly subverting the Iranian government. As 
stated in one paper run by the Central Propaganda Department, 

[the western forces] arranged for intelligence agents and 
anti-government organizations to ‘cause trouble and dis-
order’ . . . .Those arrested have already admitted that they 
were trained at camps in Iraq run by the American mili-
tary, tasked with sowing chaos after the elections in Iran. 
Meanwhile, in Britain, there are still . . . command centers 
which control their movements . . . .While these nations 
have denied ’meddling’ in Iran’s election, it is a widely 
known secret that Western intelligence agents have long 
participated in activities to subvert the Iranian regime. 

[The West] has used its media and the Internet to foment 
unrest . . . in recent news reports on the Iranian elections, 
Voice of America and the British Broadcasting Corporation 
[took] on the role of mouthpieces for the United States and 
Britain, and command centers for inciting unrest in Iran 
with the objective of fostering divisions amongst the Ira-
nian people.96 

The reaction of the PRC state media to the Iranian unrest illus-
trates the Chinese government’s perception—and/or desire to per-
petuate the perception—that western media outlets are tools of 

VerDate Nov 24 2008 08:23 Nov 10, 2009 Jkt 052771 PO 00000 Frm 00293 Fmt 6601 Sfmt 6601 M:\USCC\2009\52771.XXX APPS06 PsN: 52771dk
ra

us
e 

on
 G

S
D

D
P

C
29

 w
ith

 K
1



280 

their national governments and are used to spread hostile propa-
ganda against other countries. 

The Internet’s Challenges to China’s Information Control 
Regime 

The Chinese government insists its Internet filtering efforts are 
used primarily to limit the spread of phenomena such as pornog-
raphy and gambling. However, Chinese Internet users can access 
such information much more easily than politically sensitive con-
tent, such as information related to human rights violations or po-
litical and religious groups.97 In practice, the goal of China’s Inter-
net censorship is the same as its efforts to control traditional 
media: to keep the Chinese Communist Party in power. As with the 
Chinese government’s efforts to control traditional news media, the 
central government seeks to filter content that challenges the 
CCP’s legitimacy or contradicts the party line on sensitive issues.98 
Information technology-enabled protests and reform movements, 
and the use of the Internet to scrutinize individual public officials, 
have motivated the Chinese government to tighten its control over 
the Internet.99 The Chinese government also seeks to embrace the 
Internet as a tool for disseminating proactive propaganda and 
‘‘guiding’’ public opinion.100 

Internet-enabled Protests and Campaigns 
The ‘‘viral’’ nature of the dissemination of information on the 

Internet has caused major concern among Chinese propaganda offi-
cials, who place a particular emphasis on preventing the mass dis-
tribution of information that may lead to further collective action 
such as organized public protests and signature campaigns.101 In 
China, the Internet provides a forum for discussion that is freer 
than traditional media, enabling new forms of protests and cam-
paigns that deeply concern the Chinese government.102 The reac-
tion to Charter 08 and the ‘‘Twitter Revolution’’ in Iran, as well as 
the decision to shut down Twitter, Facebook, and other social net-
working sites following the Xinjiang riots, illustrates the depth of 
the government’s concern over the Internet’s potential as a channel 
for organizing dissent.103 

Scrutiny of Individual Public Officials on the Internet 
The use of the Internet to expose personal information about the 

private lives of individuals has become a cause for concern among 
Chinese government officials.104 Chinese ‘‘cyber-vigilantes’’ use the 
power of the Internet to harass or embarrass targeted individuals 
by uncovering and publishing information about their private lives 
on the Web—a phenomenon known in China as the ‘‘human flesh 
search engine.’’ Chinese netizens have used the ‘‘human flesh 
search engine’’ to target and humiliate individuals ranging from 
unfaithful spouses to corrupt public officials.105 Stephen Dong 
Guanpeng, who advises the State Council on publicity and crisis 
communication issues, stated in August 2009 that ‘‘the Internet 
has become a major concern for [local and provincial] officials, who 
are increasingly being scrutinized by the general public.’’ 106 During 
the past year, numerous government officials have been fined, 
fired, or imprisoned as a result of corrupt practices or illegal activi-

VerDate Nov 24 2008 08:23 Nov 10, 2009 Jkt 052771 PO 00000 Frm 00294 Fmt 6601 Sfmt 6601 M:\USCC\2009\52771.XXX APPS06 PsN: 52771dk
ra

us
e 

on
 G

S
D

D
P

C
29

 w
ith

 K
1



281 

ties exposed on the Internet. In response to this phenomenon, one 
local propaganda official told a Chinese journalist ‘‘it was so much 
better when there was no Internet.’’ 107 

Examples of Government Corruption and Malfeasance Exposed on the 
Internet in China 

Date Location Description 

March 2007 Zhaoqing, 
Guangdong 

Thirteen officials from Zhaoqing used public 
funds totaling 450,000 renminbi ($65,800) 
to pay for a ‘‘study trip’’ to the Middle East 
and Africa. After a 17-minute video of the 
trip portraying the officials as being on va-
cation was posted on the Internet, the local 
deputy Communist Party secretary was 
sacked. 

October 2008 Shenzhen, 
Guangdong 

Lin Jiaxiang, a party secretary of the 
Shenzhen Maritime Administration, was ac-
cused of grabbing an 11-year-old girl by the 
neck and attempting to force her into the 
men’s room of a Shenzhen restaurant after 
asking her to show him its location. 

Dec. 2008 Luoyang, 
Henan 

Dan Shuqin was relieved of his official post 
after netizens disclosed that villas were 
being built dangerously close to the 
Longmen Grottoes, a Buddhist World Herit-
age site. Nine other supervisory officials in-
volved in the construction were punished 
for serious breach of duty. 

Dec. 2008 Nanjing, 
Jiangsu 

Zhou Jiugeng, a director of the Real Estate 
Management Bureau of Jiangjing District, 
lost his job because photos surfaced on the 
Internet showing him smoking very expen-
sive cigarettes and wearing a $15,000 Swiss 
watch. Outrage from netizens forced local 
officials to investigate his misuse of public 
funds and dismiss him from his position. 

March 2009 Maoming, 
Guangdong 

A prison chief and his senior staff were fired 
for corruption after a former inmate leaked 
information on the Internet that the chief 
allowed prisoners to deal drugs, sold the 
best prison jobs to inmates, and accepted il-
legal cash payments for reduced sentences. 
The chief and his deputy made more than 
10 million renminbi ($1.46 million) each 
year from prisoners. 

May 2009 Enshi, Hubei Netizens helped a waitress, Deng Yujiao, 
avoid punishment after she stabbed a Hubei 
official to death when he attempted to sexu-
ally assault her. 

Source: Compiled by Commission staff from multiple sources. 

The Internet’s Potential as a Propaganda Tool 
Although the Chinese government sees many challenges that the 

Internet poses to its regime of information control, it also views the 
Internet as an extremely effective tool for propaganda and ‘‘thought 
work.’’ 108 The government has come to realize the Internet’s effec-
tiveness as a means for publicizing its version of a story before al-
ternative versions appear elsewhere.109 Moreover, the largest seg-

VerDate Nov 24 2008 08:23 Nov 10, 2009 Jkt 052771 PO 00000 Frm 00295 Fmt 6601 Sfmt 6601 M:\USCC\2009\52771.XXX APPS06 PsN: 52771dk
ra

us
e 

on
 G

S
D

D
P

C
29

 w
ith

 K
1



282 

ment of Internet users consists of young, educated urbanites, the 
social group considered a priority by China’s propaganda authori-
ties. Instead of just attempting to control the content already on 
the Internet, the Chinese propaganda authorities seek to create 
content that conveys the Communist Party’s message and is attrac-
tive to a large audience of Internet users.110 For example, in July 
2000, propaganda authorities supported the development of three 
computer games in which the sole objective was to attack and ridi-
cule then Taiwanese President Lee Tung-hui.111 

China’s System for Controlling the Internet 
The Chinese government allegedly maintains a large workforce of 

Internet police to monitor Web content. Although there are no pub-
licly available official figures on its size, some estimate that the 
Chinese government employs upwards of 30,000 cyberpolice.112 
PRC authorities also sponsor large, loosely organized groups of 
Internet monitors—sometimes called the ‘‘Fifty Cent Party’’ or 
‘‘commentator teams’’—to screen Web sites for objectionable mate-
rial and to ‘‘guide public opinion’’ by interjecting progovernment po-
litical commentary.113 

The Chinese government’s physical system of controlling the 
Internet through the use of software has sometimes been referred 
to as the ‘‘Golden Shield’’ or the ‘‘Great Firewall’’ 114 and is one of 
the most technologically sophisticated in the world. The primary 
infrastructural limitation on open access to the Internet in China 
is the arrangement by which the country’s Internet connections are 
controlled by ‘‘six to eight state-run operators that maintain ad-
vanced international gateways in Beijing, Shanghai, and 
Guangzhou.’’ 115 Additionally, the Chinese government has begun 
to exploit the system of ‘‘automated packet filtering.’’ 116 Under this 
system, ‘‘packets’’ of electronic information pass through the Chi-
nese government-controlled international Internet routers, and 
those containing politically sensitive or controversial keywords are 
detected. Internet users attempting to access information deemed 
inappropriate by the Chinese propaganda authorities often are re-
directed to Web sites deemed ‘‘safe’’ or ‘‘politically neutral.’’ 117 

China’s Great Firewall is largely successful in restricting the ma-
jority of China’s Internet users from accessing foreign sources of in-
formation deemed undesirable. However, technologically advanced 
netizens in China are able to bypass the firewall.118 Additionally, 
this system is not an absolute means of controlling information and 
has produced some unintended consequences for the Chinese gov-
ernment and Internet users: In particular, the system of requiring 
all information to travel through a small number of control points 
has proven costly for the Chinese government and has drastically 
reduced Internet connection speeds. This problem was one of the 
main reasons that prompted the Chinese government to attempt to 
modify the control system to incorporate client-side filtering soft-
ware, effectively offloading the burden of sorting through content 
to individual computers connected to the network.119 

The Controversy Surrounding ‘‘Green Dam Youth Escort’’ 
On May 19, 2009, the Ministry of Industry and Information 

Technology notified computer manufacturers that it would require 

VerDate Nov 24 2008 08:23 Nov 10, 2009 Jkt 052771 PO 00000 Frm 00296 Fmt 6601 Sfmt 6601 M:\USCC\2009\52771.XXX APPS06 PsN: 52771dk
ra

us
e 

on
 G

S
D

D
P

C
29

 w
ith

 K
1



283 

the preinstallation of ‘‘Green Dam Youth Escort’’ (hereafter ‘‘Green 
Dam’’), a filtering software, on all new personal computers sold in 
China.120 Although the software’s purported function was to filter 
‘‘unhealthy and vulgar’’ material from the Internet, Green Dam’s 
primary purpose appears to be political in nature. Green Dam uses 
keyword filtering and image processing to block a wide range of 
Web sites, including pornography, gaming, gay content, religious, 
and political sites. In practice, content censored by Green Dam’s fil-
ter has been unpredictable and seemingly arbitrary, ranging from 
material related to the 1989 prodemocracy protests in Tiananmen 
Square to images of Garfield, a popular American cartoon char-
acter.121 The widespread use of this type of software system would 
allow for a ‘‘much more intrusive and comprehensive filtering sys-
tem than the more centralized [Internet Service Provider]-level fil-
tering schemes.’’ 122 

In addition to its filtering functions, with its automated update 
feature Green Dam is capable of actively monitoring personal com-
munications and Internet browsing behavior.123 The software is ca-
pable of shutting down applications like Microsoft Word if 
blacklisted terms are entered.124 An investigation undertaken by 
scholars at the University of Michigan found that Green Dam soft-
ware ‘‘contains serious security vulnerabilities due to programming 
errors’’ and that ‘‘[o]nce Green Dam is installed, any web site the 
user visits can exploit these problems to take control of the com-
puter.’’ 125 

The introduction of Green Dam was met with swift and diverse 
criticism from both Chinese netizens and international observers. 
Chinese citizens complained about the security risks, the potential 
waste of taxpayers’ money, the lack of due diligence, and the viola-
tion of China’s antimonopoly law.126 Netizens also posted a number 
of mocking cartoons depicting a character named ‘‘Green Dam 
Youth Girl.’’ 127 At least one school system in Wuhan, Hubei Prov-
ince, announced in September 2009 that it was uninstalling Green 
Dam from its computers due to the program’s blocking of access to 
software programs necessary for normal school administrative func-
tions.128 

Additionally, a coalition of technology and business associations, 
including the U.S. Chamber of Commerce and the European-Amer-
ican Business Council, presented a letter to Chinese Premier Wen 
Jiabao requesting that the Green Dam requirement be lifted.129 
U.S. Trade Representative Ron Kirk and Secretary of Commerce 
Gary Locke wrote a letter to the Chinese government urging Bei-
jing to repeal the installation requirement for Green Dam, hinting 
that this might warrant a World Trade Organization challenge on 
the grounds that a portion of the software may have been illegally 
sourced from a U.S. company called Solid Oak Software. 

As a result of this widespread criticism of Green Dam, the Chi-
nese government postponed its requirement to preinstall the soft-
ware on computers manufactured in China.130 As of mid-September 
2009, Hewlett-Packard and Dell had not shipped the software with 
their computers sold in China; Sony and Acer initially shipped 
laptops with Green Dam but have since stopped doing so; and 
Lenovo, a Chinese computer manufacturer, includes a Green Dam 
disc with its computers.131 Although efforts to install Green Dam 

VerDate Nov 24 2008 08:23 Nov 10, 2009 Jkt 052771 PO 00000 Frm 00297 Fmt 6601 Sfmt 6601 M:\USCC\2009\52771.XXX APPS06 PsN: 52771dk
ra

us
e 

on
 G

S
D

D
P

C
29

 w
ith

 K
1



284 

have been postponed, many analysts believe that the Chinese gov-
ernment’s quest to install filtering software on computers in China 
is ‘‘far from over.’’ 132 The Chinese government may make a more 
subtle attempt to have similar software installed in the future once 
it has addressed some of Green Dam’s technical problems.133 None-
theless, the case of Green Dam provides an example of how the 
Internet provided a forum for the mobilization of successful opposi-
tion to government policy. This opposition, combined with a chal-
lenge to the state’s economic interests, forced a temporary change 
in government policy.134 Moreover, it demonstrated that the Chi-
nese government’s Internet and media policies are not immune to 
criticism and that in some limited circumstances propaganda au-
thorities may respond to popular reaction.135 

Encouraging Self-censorship Online 
The Chinese government encourages online self-censorship by re-

stricting anonymity and by placing the primary burden for content 
censorship on Internet Service Providers, Internet Content Pro-
viders, and cybercafé owners. These entities are responsible for any 
patron who violates the government’s ‘‘stringent but ambiguous’’ 
Internet regulations.136 The Propaganda Department’s power to al-
locate or terminate licenses and lucrative contracts to state and 
commercial organizations in the media sector provides a strong in-
centive for service providers to censor content.137 As a result, Inter-
net Content Providers have begun to regulate and censor chat 
rooms and bulletin boards to avoid potentially serious financial and 
legal repercussions.138 

Additionally, increased momentum over the past years for real- 
name registration systems threatens the ability of netizens to use 
the Internet anonymously. In March 2005, the Communist Party 
ordered that all university online bulletin board systems must 
block off-campus users and require users to register personal iden-
tifying information when going online.139 In January 2009, Beijing 
Mobile announced that it would require customers to show identi-
fication when purchasing prepaid cell phone SIM cards; 140 and in 
May 2009 the city of Hangzhou attempted to become the first city 
in China to require real-name registration in order to participate 
in local chat rooms or online forums, but this plan has since been 
placed in abeyance.141 However, according to a government official 
in Nanjing, the State Council Information Office issued a notice on 
July 27, 2009, mandating that domestic news Web sites require 
users to register with their real names and identity numbers prior 
to publishing any comments online.142 Furthermore, the central 
government requires Internet Service Providers to retain users’ 
personal information—such as the user’s identity, Web sites vis-
ited, length of visit, and the content of electronic communications— 
and must turn this information over to authorities upon request.143 
These restrictions on Chinese netizens’ anonymity will likely result 

VerDate Nov 24 2008 08:23 Nov 10, 2009 Jkt 052771 PO 00000 Frm 00298 Fmt 6601 Sfmt 6601 M:\USCC\2009\52771.XXX APPS06 PsN: 52771dk
ra

us
e 

on
 G

S
D

D
P

C
29

 w
ith

 K
1



285 

in increased self-censorship, because Internet users will have great-
er reason to fear punitive action for their online activities. 

Examples of Individuals Punished for Activities on the Internet in 2009 

Date Location Description 

February 2009 Beijing Blogger-lawyer Liu Xiaoyuan was harassed by 
authorities because he supported a direct 
election of the Beijing Lawyers Association. 
The Haidain District Bureau of Justice 
forced his law firm to shut down for six 
months and required the firm to turn in all 
of its lawyers’ licenses. 

April 2009 Ordos, Inner 
Mongolia 

Netizen Wu Baoquan was forced to serve a 
two-year sentence for defaming the govern-
ment, because he posted information that 
peasants were being forced to sell their land 
to the government at extremely low prices. 
The government then auctioned off the land 
for a healthy profit. Government officials’ 
cottages were built on the requisitioned 
land. 

July 2009 Beijing Ilham Tohti, professor at Minzu University 
and founder of Uighurbiz.cn was detained 
from July 7 until August 23 for posting a 
statement on his blog that the Shaoguang 
factory fight preceding the Xinjiang riots 
should be discussed and that he was ready 
to go to trial to defend his rights. 

July 2009 Fuzhou, Fujian Twitterer Guo Baofeng and five other netizens 
were arrested for posting the story of Yan 
Xioaling, a woman who was allegedly gang- 
raped and killed by authorities in Fujian 
Province. 

August 2009 Hangzhou, 
Zhejiang 

Xiong Zhongjun, an influential blogger, was 
arrested and held for 10 days after ques-
tioning the identity of a person who ap-
peared in court as Hu Bin, a member of a 
wealthy family who was accused of vehic-
ular manslaughter in May 2009. 

Source: Compiled by Commission staff from multiple sources. 

The Role of U.S. Companies in China’s Information Control 
Efforts 

U.S. high-tech companies operating in China are faced with the 
sometimes difficult decision of either complying with directives 
from PRC officials or risking the loss of access to the Chinese mar-
ket. Nart Villeneuve, a fellow with the Citizen Lab at the Univer-
sity of Toronto, described the predicament of U.S. companies as fol-
lows: 

A failure to comply with China’s censorship policies can re-
sult in the wholesale blocking of a company’s entire service 
or significant levels of interference due to China’s filtering 

VerDate Nov 24 2008 08:23 Nov 10, 2009 Jkt 052771 PO 00000 Frm 00299 Fmt 6601 Sfmt 6602 M:\USCC\2009\52771.XXX APPS06 PsN: 52771dk
ra

us
e 

on
 G

S
D

D
P

C
29

 w
ith

 K
1



286 

system. Companies that have a physical presence in China 
face the challenge of obtaining proper licensing, and their 
Chinese employees may face legal threats for the foreign 
company’s failure to comply with China’s censorship poli-
cies.144 

As a result, many U.S. companies have been involved in China’s 
Internet censorship regime. Indeed, most of China’s Internet sur-
veillance technology is sourced from western companies, 145 includ-
ing Cisco’s sale of the switches and routers that served as the hard-
ware foundation for the ‘‘Golden Shield.’’ 146 U.S.-based Internet 
Service Providers and Internet Content Providers, such as Yahoo! 
and Google, have complied with China’s demands to filter undesir-
able material and have also faced pressure to provide the Chinese 
government with personally identifiable user information on indi-
vidual Chinese citizens.147 In particular, Yahoo! came under heavy 
public criticism after admitting to providing information to the Chi-
nese government that led to the arrest and imprisonment of at 
least two Chinese online dissidents.148 

U.S. Policy Options for Dealing with Internet Censorship 
Developing a response to these challenges has focused on two dif-

ferent policy approaches. The first policy approach is the ‘‘Global 
Network Initiative,’’ a voluntary industry code of ethics and best 
practices announced in late 2008. The second policy approach 
under consideration in the United States is the Global Online Free-
dom Act of 2009 (H.R. 2271), legislation that would regulate the ac-
tivities of U.S. high-tech companies operating in authoritarian 
states.149 

Google, Microsoft, and Yahoo! are members of the Global Net-
work Initiative, as are several human rights organizations and 
media watchdog organizations. The stated purpose of the Global 
Network Initiative is ‘‘to provide guidance to the [information & 
communication technology] industry and its stakeholders on how to 
protect and advance the human rights of freedom of expression and 
privacy when faced with pressures from governments to take ac-
tions that infringe upon these rights.’’ 150 According to Robert 
Faris, research director at the Berkman Center for Internet and 
Society, Harvard University, ‘‘after three years of collective negotia-
tions, the GNI [Global Network Initiative] is showing promise,’’ but 
‘‘it’s too soon to evaluate the ultimate effectiveness of the organiza-
tion and the approach.’’ 151 

Other observers of the Global Network Initiative’s progress have 
been more critical of the pace of the organization’s development 
and the prospects for its effectiveness. Robert Guerra, project direc-
tor for Internet Freedom at Freedom House, has stated that ‘‘GNI 
[Global Network Initiative] has not advanced at an acceptable 
pace’’ and, as a result, key players have been left out of, or have 
chosen not to participate in, the discussions about its development, 
including many of the major ‘‘Web 2.0’’ companies such as Facebook 
and Twitter, which are leading players in the rapidly changing 
field of Internet usage.152 However, Professor Faris noted that 
‘‘planning is underway for outreach and public events designed to 
expand membership of the Initiative to include additional tech-
nology companies and human rights groups.’’ 153 

VerDate Nov 24 2008 08:23 Nov 10, 2009 Jkt 052771 PO 00000 Frm 00300 Fmt 6601 Sfmt 6602 M:\USCC\2009\52771.XXX APPS06 PsN: 52771dk
ra

us
e 

on
 G

S
D

D
P

C
29

 w
ith

 K
1



287 

The second policy approach under consideration in the United 
States is the Global Online Freedom Act of 2009.154 Among the 
provisions of the act, it would create an ‘‘Office of Global Internet 
Freedom’’ within the Department of State and direct the Secretary 
of State annually to designate Internet-restricting countries; pro-
hibit U.S. businesses that provide or host Internet services from lo-
cating any personally identifiable user information in Internet-re-
stricting countries; and require any U.S. businesses that collect or 
obtain personally identifiable information through the Internet to 
notify the Office of Global Internet Freedom and the attorney gen-
eral before responding to a disclosure request from an Internet-re-
stricting country. In addition, the attorney general would have the 
authority to prohibit a business from complying with the request 
except for legitimate foreign law enforcement purposes.155 

Some claim that the Global Online Freedom Act would place U.S. 
companies at a competitive disadvantage.156 Professor Faris has 
stated that the legislation might have the unintended consequence 
of shutting U.S. companies out of the Chinese market, an outcome 
that is ‘‘unlikely to have a positive impact on the human rights sit-
uations there . . . [leaving] consumers with fewer and worse choices 
and the West with a reduced understanding of government activi-
ties and opportunities to engage.’’ 157 Expressing the opposing view, 
Daniel Calingaert, deputy director of Programs at Freedom House, 
has stated that ‘‘rather than put U.S. companies at a competitive 
disadvantage, GOFA [the Global Online Freedom Act] is likely to 
raise international standards for business to protect and advance 
Internet freedom, much as the Foreign Corrupt Practices Act led 
to the OECD [Organization for Economic Co-operation and Devel-
opment] Convention on Combating Bribery of Foreign Public Offi-
cials in International Business Transactions.’’ 158 

On May 6, 2009, H.R. 2271 was referred to the House Foreign 
Affairs Committee and the House Energy and Commerce Com-
mittee.159 

Conclusions 

• The January 2007 media reforms instituted in response to inter-
national pressure leading up to the Summer Olympics Games in 
Beijing and extended indefinitely in October 2008 have resulted 
in modest improvements in the working conditions for foreign 
journalists in China, but their effect has been limited because of 
the Chinese government’s selective implementation and adoption 
of new strategies for restricting the flow of information. 

• The January 2007 reforms have not improved working conditions 
for Chinese journalists, who remain subject to intimidation, har-
assment, violence, and imprisonment, often on vaguely defined 
‘‘state secrets’’ charges. 

• The Chinese government is employing a diverse array of strate-
gies for silencing or guiding discussion about issues it considers 
politically sensitive. 

• The Internet has emerged as a contested space in China. It pro-
vides a venue for discussion that is more open than traditional 
media but is also subject to the world’s most sophisticated Web 

VerDate Nov 24 2008 08:23 Nov 10, 2009 Jkt 052771 PO 00000 Frm 00301 Fmt 6601 Sfmt 6602 M:\USCC\2009\52771.XXX APPS06 PsN: 52771dk
ra

us
e 

on
 G

S
D

D
P

C
29

 w
ith

 K
1



288 

filtering system. The Chinese government’s insecurity about 
Internet-enabled protests and the increased scrutiny of govern-
ment officials on the Web has prompted the government to add 
additional elements to its already advanced Internet control sys-
tem. 

• The case of Green Dam demonstrates that even if the Chinese 
government had the technological capability to assert complete 
control over the Internet, it would not necessarily have the polit-
ical clout to achieve this end. Furthermore, the case of Green 
Dam demonstrates that the Chinese government is not immune 
to pressure on information control issues from the international 
community. 

VerDate Nov 24 2008 08:23 Nov 10, 2009 Jkt 052771 PO 00000 Frm 00302 Fmt 6601 Sfmt 6602 M:\USCC\2009\52771.XXX APPS06 PsN: 52771dk
ra

us
e 

on
 G

S
D

D
P

C
29

 w
ith

 K
1


